Startpagina:: Foto's ::Vakantie 2010
~
Zomervakantie in Scandinavië. Een fantastische rondreis naar de Noordkaap.

Inleiding.
Na de fantastische ervaringen van vorig jaar, waar ik voor het eerst alleen op vakantie naar Noorwegen ben geweest, heb ik dit jaar besloten om wederom naar het noorden op vakantie te gaan. Ditmaal heb ik het plan uitgewerkt voor een rondrit door heel Scandinavië met als hoogtepunt een bezoek aan de Noordkaap. De reis begint met een week in Zweden, daarna via Finland naar de Noordkaap, om daarna nog twee weken in Noorwegen te verblijven. Net als vorig jaar ben ik met mijn Fiat Grande Punto op reis geweest, waarbij ik 's nachts in diverse hutjes hebt overnacht. Hieronder kun je mijn belevenissen per dag lezen en een kijkje nemen in de bijbehorende fotoalbums.

Woensdag 30 juni 2010.
De afgelopen dagen heb ik de spulletjes ingepakt om vandaag op vakantie te kunnen gaan. Mijn auto en ik zijn klaar voor de lange reis naar het noordelijkste puntje van Europa's vasteland, de Noordkaap in Noorwegen. Vanochtend ben ik om even na 9 uur vertrokken voor een ritje naar de haven in het Duitse Kiel. Na een voorspoedige reis bereikte ik even na 13 uur de bestemming. De rest van de middag heb ik in het stadscentrum doorgebracht. Na een lekker schepijsje en een bezoekje aan de McDonalds ben ik tegen 16 uur op de veerboot gegaan. Op het zonnedek kun je prima genieten van een lekker zomers zonnetje. De 'Stena Scandinavica' liet even na 19 uur de haven achter zich om op weg te gaan naar Zweden. De vakantie kan nu echt beginnen!


Donderdag 1 juli 2010.
Rond 7 uur werd ik wakker, al heb ik niet echt fijn geslapen. Het Zweedse ontbijt smaakte overigens wel erg lekker. Even later heb ik vanaf de veerboot wat foto's gemaakt van de binnenkomst in het Zweedse Göteborg. Na aankomst ging iedereen weer van de boot af, waarna ik met de auto verder op weg ging. Zuid-Zweden staat bekend om de grote aantallen runenstenen die je hier kunt vinden. Runenstenen zijn een soort gedenkstenen, waarin de Vikingen inscripties in runenschrift hebben gemaakt. De Sparlösa runensteen is een van de bekendste in heel Zweden. Vlakbij Karleby heb ik de 'mooiste' en grootste hunebedden van Zweden gezien. Met de hunebedden uit Drenthe in m'n achterhoofd viel dit toch een beetje tegen, vooral omdat alles er erg verwilderd uitziet. Ook het korte bezoekje aan de vestingstad Karlsborg viel tegen, want er is weinig te zien.
Na deze culturele middag ben ik vervolgens naar de camping in Vingåker gereden. Hier heb ik snel even wat avondeten voor mijzelf klaargemaakt, waarna ik een deel van de avond aan het Hjälmaren, een schitterend groot meer vlakbij de camping, heb gezeten. Het weer vandaag is erg mooi met veel zon en een lekkere temperatuur (20+ °C). Later op de avond werd het wat bewolkt, wat wel een mooie zonsondergang gaf.


Vrijdag 2 juli 2010.
Vanochtend ben ik op tijd opgestaan, waarna ik na een simpel ontbijtje naar Linköping ben gereden om daar een Zweedse vriend te ontmoeten. Allereerst ben ik nog langs het Säfstaholms Slott gereden, een groot landhuis in Vingåker.
Rond een uur of 10 was ik op de afgesproken plaats. Na een leuke eerste kennismaking hebben we samen een heel eind door het mooie Zweedse landschap gefietst. Daarbij was het perfect weer om lekker actief bezig te zijn: zonnig, bijna 30 graden en weinig wind. Samen zijn we vanuit Linköping naar het sluizencomplex in Berg gefietst. Vervolgens hebben we onze weg vervolgd langs het schitterende Göta Kanal tussen Berg en Borensberg. Na terugkomst in Linköping (18 uur) hadden we zo'n 60 kilometer gefietst. Na een korte stadswandeling was het tijd om afscheid te nemen.
Op de terugweg heb ik een toeristische en deels onverharde route genomen over weg 211 (aanrader!), weg 51 en dan binnendoor terug naar de camping in Vingåker. In de buurt van Bo heb ik een klein kerkje met losse klokkentoren gezien. Even later zag ik nabij Brevens Bruk heel veel herten/reeën in de weilanden langs de weg. In de omgeving heb je veel bochtige en heuvelachtige wegen met weinig verkeer. Op de camping heb ik rond 22 uur genoten van mooie zonsondergang over het Hjälmaren.


Zaterdag 3 juli 2010.
Omdat er bij het boeken van de camping in Vingåker iets was misgegaan moest ik verhuizen naar een ander hutje. Na het ontbijt heb ik mijn hutje opgeruimd, waarna ik het in een ander hutje weer kon uitpakken. Voor vandaag heb ik besloten om een dagje Stockholm te doen. Onderweg naar de Zweedse hoofdstad ben ik nog even gestopt bij het kerkje met klokkentoren van Björnlunda.
Even voor het middaguur ben ik Stockholm aangekomen, maar het kostte wel wat tijd om een (dure) parkeergarage te vinden. Allereerst ben ik naar het Kungliga Slottet geweest waar de wisseling van de wacht plaatsvindt (zomers elke dag om 12:00). Het is een toeristische attractie met veel show (o.a. saluutschoten) en een muziekkorps. Verder heb ik een stadswandeling gemaakt en een aantal bekende gebouwen gezien. Vandaag is het prachtig weer met 30+ °C en een strakblauwe lucht, dus ideaal om lekker relaxed in de stad rond te kijken. De stad lijkt best veel op andere grote Scandinavische steden als Oslo en Trondheim. Je hebt hier duidelijk een gezellige winkelstraat met hier en daar wat oude gebouwen.
Tegen het eind van de middag liet ik Stockholm achter me. Op de terugweg ben ik langs de Taxinge kyrka in Strängnäs gereden waar net een trouwdienst plaatsvond. Vlakbij ligt het mooie Gripsholms Slott in Mariefred, waar je ook een kerkje en runenstenen kunt zien.


Zondag 4 juli 2010.
Na een paar intensieve dagen heb ik vandaag lekker rondgetoerd door de omgeving. Zo gaat over het Hjälmaren een kabelbaan waarmee ze vroeger kalksteen transporteerden. De zogenaamde kalklinbanan gaat van Forsby naar Köping, maar is uiteraard nu niet meer in gebruik. Onderweg kwam ik door het plaatsje Torshälla, waar een typisch Nederlandse stenen kerk staat. Daarna ben ik doorgereden naar de Sigurdsristningen nabij Sundbyholm. Deze rotstekeningen van zo'n 1000 jaar geleden zijn gemaakt als nagedachtenis aan de bouw van een brug. Vervolgens heb ik een kijkje genomen bij de Sundby kyrka en Jäder kyrka.
Via mooie binnendoorweggetjes kwam ik uiteindelijk in Strängnäs uit. Hier heb ik een lekker fris schepijsje gegeten terwijl ik op een grasveldje nabij de haven gezeten. De windmolen op de heuvel in het stadje lijkt wel typisch Nederlands. Ergens in de middle-of-nowhere vond ik na enig zoeken het Åsa gravfelt, een grafveld met stenen in de vorm van een boot. Ten slotte heb ik een kijkje genomen bij het landhuis Mälsåker. Leuk is de ligging van het landhuis en langs een wandelpad bordjes met daarop de historie. Helaas ziet het landhuis er met de afgebladderde verf vervallen uit. De dag heb ik afgesloten met lekker eten op de camping. De nacht bracht ik ditmaal door in weer een ander, maar lekker ruim 4-persoons hutje.


Maandag 5 juli 2010.
Na lekker geslapen te hebben werd ik rond 8 uur wakker. Ongeveer een uur later liet ik de camping achter me om naar de nieuwe bestemming te vertrekken. Via Örebro en Kopparberg ben ik naar de stad Falun gereden. Hier heb ik even rondgekeken bij de oude kopermijn. Wat een indrukwekkend gezicht! Helaas had ik geen tijd voor een ondergrondse rondleiding door de mijn. In het centrum van de stad heb ik een Dalarnapaardje gekocht. Dit met de hand vervaardigde en bewerkte houten paardje staat als symbool voor de gelijknamige provincie in Zweden.
Vervolgens reed ik over bijna uitgestorven wegen via Rättvik en Bollnäs naar Söderhamn. Na maar liefst 851 kilometer heb ik hier de tank weer vol gedaan (nieuw record). Even later kwam ik aan op de camping in Ljusne. Toevalligerwijs blijken er Nederlandse beheerders op deze camping te zitten. Na een snelle maaltijd (vanwege de muggen kun je eigenlijk niet buiten koken) ben ik nog even aan het water wezen kijken waar ze ook aan het vissen waren. Een van de mannen daar was succesvol met een flinke vangst: 7,4 kg schoon aan de haak.


Dinsdag 6 juli 2010.
Voor vandaag heb ik niet echte plannen, dus het zou een rustig dagje in de omgeving van Ljusne worden. Na goed uitslapen ben ik met de auto naar het pittoreske vissersdorpje Skärså gereden, even ten noorden van Söderhamn. Dit dorpje ligt net als Ljusne aan de Botnische Golf. Vervolgens heb ik een kijkje genomen in de mooie Gamle kyrka in Trönö.
Even ten westen van het gehuchtje Växbo is een gebied waar vroeger linnen werd gemaakt. Het riviertje met daarlangs de oude watermolens waar vlas werd geslagen zijn nog steeds te bezichtigen. Het terrein is nu ingericht als een soort bezoekerscentrum met verschillende gebouwen. In de gebouwen vind je onder andere een expositie van oude werktuigen en een winkeltje waar je verschillende (handgemaakte) producten van linnen en vlas kunt kopen. Eenmaal terug op de camping heb ik 's avonds na het avondeten mijn spullen alvast in de auto gepakt, zodat ik morgen weer vroeg op pad kan.


Woensdag 7 juli 2010.
Vandaag is het wederom een reisdag en ditmaal een lange: ongeveer 650 kilometer naar Noord-Zweden! Vanochtend ben ik om 8 uur vertrokken. Eigenlijk had ik vandaag geen tijd om ergens specifiek te gaan kijken, dus ik heb alleen wat boodschappen gedaan en verder natuurlijk van de prachtige uitzichten onderweg genoten. Op de camping zit je nu zo noordelijk dat je rond middernacht met gemak nog een krantje kunt lezen zonder enige verlichting. Dat is best een aparte ervaring! Gelukkig heb ik morgen weer veel tijd om lekker rustig rond te kijken in de omgeving van Slagnäs. Inmiddels heb ik in deze vakantie al ruim 3100 kilometer gereden. Dat schiet al lekker op dus!


Donderdag 8 juli 2010.
Vanochtend was het eerst tijd om lekker uit te slapen. Na een snel ontbijt ben ik in de auto gestapt om de omgeving te ontdekken. Het was redelijk bewolkt en nog maar 18 °C. Allereerst ben ik naar Arjeplog gereden om daar de houten kerk te bekijken. Onderweg kwam ik voor het eerst deze vakantie een papa of mama rendier met drie kinderen op de weg tegen. Dat was natuurlijk wel even een reden om te stoppen voor wat foto's.
Na Arjeplog ben ik doorgereden naar het plaatsje Laisvall. Hier is een oude loodmijn, maar daar is praktisch niks meer van te zien. Dat was wel een beetje een teleurstelling. Op weg naar Arvidsjaur heb ik hele kuddes rendieren gezien, maar helaas begon het ook steeds meer te regenen. Ik heb even in het stadscentrum en bij Lappstaden rondgekeken. Lappstaden is 's werelds grootste kerkstad van de Sami met zo'n 80 kleine hutjes. Het weer klaarde weer een beetje op toen ik weer terug reed naar de camping. Onderweg ben ik nog even bij het Båtsuoj Samecenter geweest. De Sami geven hier rondleidingen en je kunt zelfs een dagje als jager-verzamelaar leven, inclusief het melken van een rendier en een maaltijd met rendiervlees. Zelf heb ik een leuk aandenken van de Sami gekocht: een stuk van een rendiergewei. 's Avonds heb ik lekker gegeten en alvast de boel ingepakt voor de reis van morgen. De lage zonnestralen en wolken gaven rond middernacht nog een prachtig uitzicht vanaf de camping.


Vrijdag 9 juli 2010.
Even na 8 uur liet ik de camping in Slagnäs weer achter me. Na een tankstop in Arvidsjaur heb ik nog even een kijkje genomen in Lappstaden omdat het weer nu lekker zonnig is. Vervolgens ben ik doorgereden naar Gammelstad, een oud stadje nabij Luleå aan de Botnische Golf. Eerst lag Gammelstad direct aan zee, maar door de stijging van het land is het verder van de zee komen te liggen. Vervolgens is aan de kust de stad Luleå gesticht. Gammelstad is een oude kerkstad met veel kleine één-kamerwoningen. Centraal staat een mooie stenen kerk met een mooi interieur. Daar heb ik ook een Zweedse delicatesse gehad: våffla med vispgrädde hjortronsylt (een wafel met room en jam van hjortron besjes). Dat smaakte apart maar wel lekker! In een winkel met typische producten uit Lapland (duodji) heb ik een mooi armbandje van de Sami gekocht als aandenken. Het armbandje is op gemaakt van onder andere rendierleer en gesponnen tindraad. Om 14 uur (15 uur Finse tijd) passeerde ik de Finse grens. Eenmaal op het vakantiepark aangekomen had ik een leuke vakantiewoning met een eigen wc/douche met sauna, een volledige keuken en een woon/slaapkamer met alles erop en eraan. Van dat alles heb ik natuurlijk even lekker genoten. Het weer vandaag is weer typisch Scandinavisch wisselvallig: het begon met af en toe wat regen. Lag de temperatuur 's ochtends eerst rond de 15 °C, eenmaal in Finland was deze alweer opgeklommen tot 22 °C. Onderweg naar Finland heb ik diverse groepjes rendieren langs de weg gezien (wel goed uitkijken dat ze niet plotseling oversteken!).


Zaterdag 10 juli 2010.
Vanochtend ben ik rond 8 uur vertrokken uit Rovaniemi in Finland. Om 12 uur (11 uur Noorse tijd) was is al bij de grens tussen Finland en Noorwegen aangekomen. Zonder enige problemen mocht ik de grens passeren. Wat al snel duidelijk was dat het Noorse landschap véél mooier en indrukwekkender is dan het Finse (en in zeker zin ook het Zweedse). De wegen zijn bochtig en heuvelachtig en de uitzichten fantastisch mooi! Onderweg heb ik regelmatig rendieren en schapen langs en op de weg gezien.
Eenmaal aangekomen in Karasjok heb ik geld gepind, benzine getankt en een paar boodschappen gedaan. Vervolgens ben ik doorgereden naar de camping in Skoganvarre, waar ik al voor 14 uur arriveerde (mede door het extra uurtje vanwege het tijdverschil). Omdat ik mooi op tijd ben, het mooi weer is en het nu nóg langer licht buiten is, besloot ik om direct door te rijden naar de Noordkaap. Het was rustig onderweg dus ik kon lekker opschieten. Dat moest ook wel, want de eindbestemming ligt op ruim 200 kilometer rijden vanaf de camping.
De weg naar de Noordkaap is echt fantastisch en typisch Noors. Voor de tunnel onder de diepe Magerøysundet moet je 145 NOK betalen (ook de terugweg). Vervolgens moet je bij de Nordkapp een toegangsticket kopen voor 235 NOK. Het ticket is 48 uur geldig, dus je kunt het in principe op 3 dagen gebruiken. Om 18:00 stond ik dan echt op de Nordkapp: 71° 10' 21"!
Onderweg was ik voor een flinke regenbui uitgereden, dus gelukkig had ik even wat tijd om een paar foto's te maken. In het toeristische bezoekerscentrum heb ik een paar kaartjes gekocht voor het thuisfront. Ze zijn verzonden met een stempel van het noordelijkste postkantoor van Europa. Toen het uiteindelijk begon te regenen ben ik weer teruggereden naar de camping. In Lakselv de tank weer even volgegooid zodat ik ook morgen op zondag weer kan rondtoeren. De vraag was alleen, naar Kirkenes (grens met Rusland) of nogmaals naar de Noordkaap? Na een lange en intensieve dag ben ik rond 1:00 maar gaan slapen, al was het buiten het nog klaarlichte dag!


Zondag 11 juli 2010.
Gezien de weersverwachtingen voor vandaag heb ik toch maar de keuze gemaakt om voor een tweede keer naar het noorden te gaan. Vandaag had ik zin om te genieten van een lekker rustig dagje. Tegen half tien ben ik in de auto gestapt. Onderweg heb ik veel foto's gemaakt van de schitterende omgeving. Het weer is prima vandaag: bewolkt met af en toe wat opklaringen. Wel waaide er een straffe wind dus echt warm was het niet. Op de Noordkaap was het slechts een graad of 8.
Eerst ben ik naar Skarsvåg gereden om daar de Kirkeporten te bekijken. De Kirkeporten is een poort die door de eroderende werking van de wind is ontstaan. De wandeling/klim ernaartoe is een leuke uitdaging. Onderweg kwam ik weer een paar rendieren tegen. Vervolgens ben ik doorgereden naar de Noordkaap om veel foto's te maken. In het bezoekerscentrum heb ik een mooie panorama videofilm gezien over de vier seizoenen op de Noordkaap. Echt een aanrader! De Noordkaap is de meest toeristische attractie in Noord-Scandinavië, dus er worden regelmatig busladingen toeristen gedropt. Op de terugweg ben ik weer even van de E69 afgeweken om een kijkje te nemen in het vissersdorpje Gjesvær. De weg ernaartoe is erg goed berijdbaar en lekker rustig. De uitzichten onderweg zijn adembenemend mooi. Al met al was ik pas rond 21 uur weer terug op de camping. Voor vandaag is het weer mooi geweest, dus ik ben maar op tijd naar bed gegaan.


Maandag 12 juli 2010.
Vandaag heb ik een rondrit gemaakt waarbij ik de grens tussen Noorwegen en Rusland heb bezocht. Op de heenweg ben ik via weg 98 gereden. Dit is een mooie route al had ik onderweg veel regen. In dit uitgestorven gebied heb ik weer veel rendieren gezien en zelfs een vos en een vrouwtjeseland! De Noors-Russische grens zelf is ronduit saai, want alles is hermetisch afgesloten, afgeschermd en verboden. Daarna heb ik nog een kijkje genomen in Kirkenes, wat eigenlijk wel een beetje het einde is van de bewoonde wereld die Europa heet. Omdat het anders te laat zou worden ben ik niet naar het uiterste puntje (Grense Jakobselv) geweest.
Op de terugweg ben ik nog even bij de waterval Skoltefossen gestopt (op de kruising met de E6 en weg 893 naar Finland). Via de E6 vervolgde ik mijn weg langs de Noors-Finse grens naar Karasjok, om van daaruit weer terug te gaan naar de camping. Langse de E6 stroomt de Tana rivier, welke tevens de grens is tussen Noorwegen en Finland. Deze mooie rivier kenmerkt zich door het meanderende karakater, wat duidelijk wordt aan de vele zandbanken. Door de grote aantallen bomen langs de weg kun je hier in de zomer alleen weinig van zien.


Dinsdag 13 juli 2010.
Voor deze dag staat er weer een reisdag op het programma. Vanuit Skoganvarre ben ik vertrokken om een flinke afstand over de E6 af te leggen. De mooie hoogvlakte gelegen tussen de kruising met weg 94 en de stad Alta (Rafsbotn) is indrukwekkend. Hier heb ik ook weer veel schapen en rendieren gezien. Vanaf Alta rij je langs de kronkelige Noorse kust. In Olderdalen heb ik de veerboot over de Lyngenfjord naar Lyngseidet genomen. Via weg 91 kom je automatisch uit bij de volgende veerboot van Svensby naar Breivikeidet. Weg 91 komt uiteindelijk uit op de E8 naar Tromsø. In Tromsdalen ben ik afgeslagen om naar de camping te gaan.
Het weer vandaag was half- tot zwaarbewolkt met af en toe opklaringen (12 à 15 °C). 's Avonds ben ik nog even naar de stad Tromsø geweest om deze te bezichtigen. Een leuke stad die je eigenlijk vanaf een hoger punt moet bekijken, bijvoorbeeld het uitzichtpunt op de Fløya (bereikbaar per kabelbaan). Helaas zaten in het centrum zelf de meeste winkels en dergelijke op deze doordeweekse dag al dicht.


Woensdag 14 juli 2010.
Vanochtend was ik alweer op tijd wakker. Wederom tijd voor een reisdag. Na het ontbijt en het opruimen van m'n hutje ben ik rond half negen van de camping vertrokken. Het weer was 's ochtends niet echt geweldig met continu regen. Rond de middag werd het gelukkig steeds droger. Eenmaal aangekomen op de camping in Laukvik (rond 14:15 uur) was het weer helemaal droog (halfbewolkt, veel wind en ongeveer 8 °C). Na een lekkere maaltijd en wat leesvoer (Donald Duck/Kalle Anka) ben ik maar op tijd naar bed gegaan. Na al die kilometers (bijna 7200!) ben ik toch wel een beetje uitgeput.


Donderdag 15 juli 2010.
Vandaag ga ik de bekende eilandengroep Lofoten ontdekken. Rond 9 uur ben ik vertrokken om via een kleine omweg langs Laukvik en Fiskebøl in Svolvær aan te komen. Na een korte tankstop vervolgde ik mijn weg naar Kabelvåg waar de Lofotkatedralen / Vågan kirke staat. Vervolgens ben ik naar de schitterende eilandengroep Henningsvær gereden. Naast de eilandengroep zelf is ook de weg ernaartoe heel mooi! Vervolgens ben ik via een mooie weg naar Stamsund en Ballstad gereden. Met behulp van de TomTom kun je ideaal de binnendoorweggetjes opzoeken. Deze wegen hebben veelal prima asfalt, lekker veel bochten en schitterende bochten. Nadeel is wel dat het relatief druk is met veel campers die je niet eenvoudig kunt passeren.
De Lofoten kenmerken zich specifiek door mooie eilanden, schitterende bergen, pittoreske haventjes en prachtige vergezichten. De verschillende eilanden zijn met elkaar verbonden door smalle, hoge bruggen. Af en toe rij je langs iets wat lijkt op een tropisch zandstrand. Het schijnt zelfs dat door de warme Golfstroom hier af en toe kokosnoten uit de Caraïben aanspoelen. Het mooiste is wel dat ik vandaag fantastisch weer heb met een nagenoeg strakblauwe lucht! Wel staat er een stevige wind en is het met 15 °C niet echt warm.
Uiteindelijk ben ik doorgereden naar het uiterste puntje van de Lofoten dat met de auto te bereiken is, het pittoreske gehuchtje Å i Lofoten. Bijna alle dorpjes op de Lofoten hebben pittoreske haventjes, niet geheel onlogisch omdat de visvangst nog steeds een belangrijke bron van inkomsten is. Zo wordt op de Lofotoen veel kabeljauw (torsk) gevangen, welke wordt gedroogd tot stokvis (tørrfisk). Het drogen gebeurt aan houten constructies die je overal langs de wegen tegenkomt. De uitgedroogde vissen zien er heel bizar uit, al ruik je er gelukkig helemaal niks van (tenminste niet toen ik er was).
Al met al heb ik enorm genoten van een fijne dag met mooi weer! 's Avonds bestond mijn diner uit de andere helft van het blik nasi, knakworstjes en soep. Veel, maar wel lekker en goed vullend. Na de afwas (ja, ook dat hoort erbij) heb ik de boel ingepakt voor de volgende reisdag.


Vrijdag 16 juli 2010.
Vanochtend ben ik al voor 8 uur vanaf de camping in Laukvik vertrokken. Niet lang daarna begon het te regenen. Pas rond 14 uur was het weer droog met hier en daar opklaringen. Onderweg naar de camping in Fauske werd ik nog even staande gehouden door de Noorse Politi. Een heel gedoe met zwaailichten en sirene, maar ik zou iets te hard hebben gereden bij een inhaalmanoeuvre en ze waren benieuwd of ik haast had. Omdat ze eigenlijk geen sterk verhaal hadden kreeg ik geen boete (gelukkig, want die zijn duur!), maar alleen een waarschuwing. Tussen Skarberget en Bognes moest ik nog een klein stukje met de veerboot. Even na 16 uur kwam ik aan op de camping. Omdat er morgen weer een reisdag staat gepland, heb ik de auto afgetankt, geld gepind en de boel weer ingepakt. Morgen weer een lange reisdag, dus op tijd naar bed om morgen weer uitgerust op pad te gaan. Gelukkig lopen de temperaturen langzaam maar zeker op nu ik weer zuidwaarts reis.


Zaterdag 17 juli 2010.
Voor vandaag staat er weer een rit van zo'n 500 km op het programma, dus ik ben 's ochtends al voor 8 uur uit Fauske vertrokken. Fijn was dat het weer elk uur beter werd. Toen ik op de camping in Namsos aankwam was het inmiddels 25 °C met een nagenoeg strakblauwe lucht! Ideaal korte broekenweer, dus ik heb eerst even lekker languit in het gras naast het water gelegen om van de zon te genieten.
Onderweg naar de camping ben ik nog een paar keer gestopt om foto's te maken. De hoogtepunten van vandaag zijn onder andere het passeren van de noordpoolcirkel en de Laksforsen waterval. Op de noordpoolcirkel staat een bezoekerscentrum en verschillende monumenten. Ondanks dat het wel een mooi gebied is, is er verder niks te doen en is het voornamelijk toeristisch (busladingen toeristen worden er gedropt). 's Avonds heb ik lekker buiten gegeten en warme chocolademelk gedronken. Met behulp van de routekaart en reisgidsen heb ik voor morgen alvast een mooie route uitgestippeld.


Zondag 18 juli 2010.
Vandaag heb ik rondgetoerd door de omgeving, welke bestaat uit veel eilandjes voor de Noorse kust. Helaas was het weer vandaag vrij slecht (miezerig, veel wind en nog maar zo'n 15 °C). Het was een fijn rustig dagje en ik ben op tijd naar bed gegaan om weer een beetje bij te kunnen slapen. Morgen weer een reisdag.


Maandag 19 juli 2010.
Vanochtend vroeg vertrokken uit Namsos voor wederom zo'n 500 km. In de buurt van Trondheim kwam ik weer op bekend terrein. Net als vorig jaar heb ik een paar boodschappen gedaan in Oppdal. Vervolgens ben ik doorgereden naar het plaatsje Lom, om daar de prachtige staafkerk te bezichtigen (echt een aanrader!). Aangekomen op de camping in Bismo bleek dat deze hut als eerste (op de vakantiewoning in Finland na) warm stromend water heeft. Dat is echt ideaal! Nadeel bleek echter de gehorigheid en het kraken van het bed te zijn. 's Avonds heb ik nog een wandeling gemaakt langs de snelstromende rivier de Otta.


Dinsdag 20 juli 2010.
Vanochtend ben ik op tijd opgestaan om een kijkje te nemen bij de hoogste bergen van Noorwegen: Galdhøpiggen en Glittertind. Allereerst ben ik naar de Juvasshytta gereden op 1840 meter hoogte. Een schitterende rit ernaartoe met hele mooie vergezichten. Vanuit deze berghut kun je ideaal wandeltochten maken naar de verschillende bergen. Helaas was het weer te slecht (veel wind, regen, laaghangende wolken en koud) om een (lange) wandeling naar de top van de berg te maken. Daarnaast had ik ook niet voldoende goede kleding en schoeisel bij me om zo'n tocht te maken.
Na even rondgekeken te hebben ben ik weer teruggereden naar Bøverdal, van waaruit ik via weg 55, 15 en 63 naar de Dalsnibba ben gereden. Onderaan de vele haarspeldbochten had ik nog prima zicht, maar dat werd al snel minder op de erg smalle weg naar boven. Eenmaal op de top aangekomen was het zicht door de mist (laaghangende wolken) maximaal 10 meter. Dat was wel een beetje jammer. Daarna ben ik weer naar beneden gereden om mijn weg naar Geiranger te vervolgen. Hier had ik wel een prachtig uitzicht, echter was dit een kwartiertje later wel anders. Door de laaghangende wolken zag je ook hier niks meer! Weg 63 naar Geiranger is een erg mooie weg met heel veel haarspeldbochten en steile hellingen. Het is alleen wel jammer dat er ook heel veel bussen en campers rijden, zodat je niet echt vrij je eigen tempo kunt rijden.
Vanuit Geiranger heb je niet veel mogelijkheden om je weg te vervolgen, dus ik ben weer via dezelfde weg teruggereden. Vervolgens heb ik weg 15 (met een aantal lange tunnels) genomen naar Stryn. Als terugweg heb ik weg 258 (Gamle Strynefjellsvegen) genomen. Dit is een prachtige route met enorm mooie uitzichten. Het is een smalle en deels onverharde weg, maar gelukkig is het hier vrij rustig. M'n auto was wel lekker smerig geworden door de onverharde wegen, mede omdat het de afgelopen dagen heeft geregend. Maar na een regenbui was het meeste er alweer vanaf geregend. 's Avonds heb ik nog geprobeerd om elanden in de omgeving te spotten, maar helaas zonder succes.


Woensdag 21 juli 2010.
In Scandinavië is het altijd goed om het weerbericht in de gaten te houden. Het weer zou vooral in het westen van Noorwegen vrij slecht zijn, dus ik ging daarom vandaag juist zoveel mogelijk in oostelijke richting. Maar eerst lekker uitslapen vanochtend! Dat is na al die vele kilometers eigenlijk wel nodig. Na een ontbijtje ben ik in de Grande Punto gestapt om via mooie smalle en bochtige B-weggetjes via Lom, Vågåmo en Otta naar Kvam te rijden. Onderweg passeerde ik ook de 10.000 km grens!
In Kvam begint de Peer Gynt Setervegen, vernoemd naar historische verhalen welke zich in het Gudbrandsdal afspelen. Zoals gebruikelijk is dit ook een tolweg, dus eerst even 80 NOK aftikken. De weg is een onverharde maar goed berijdbare weg door bosgebieden en over een hoogvlakte met veel heuvels en leuke klimmetjes. Onderweg kom je regelmatig koeien en schapen op en langs de weg tegen. En die blijven natuurlijk stoïcijns in de weg staan...
Uiteindelijk arriveerde ik in Vinstra, waarna ik weg 257 heb genomen richting weg 51. Een kleine omweg via weg 51 bracht me naar de Ridderspranget, een indrukwekkende waterval/kloof in de rivier Sjoa! De legende gaat dat in de twaalfde eeuw ridder Sigvat met de bruid Skårvangsola over de kloof zou zijn gesprongen om een andere man te slim af te zijn. Daarna ben ik terug naar de camping gereden, waar ik een lekker maaltje heb gekookt. Zoals in veel hutjes ligt ook hier een gastenboek, waarin ik in het kort mijn belevenissen heb opgeschreven.


Donderdag 22 en vrijdag 23 juli 2010.
Vanochtend ben ik op tijd vertrokken naar Oslo. Onderweg heb ik nog een kort bezoekje gebracht aan de Reinli stavkyrkje. Al rond 13 uur was ik in het zonnige Oslo. Na het tanken heb ik mijn auto in de buurt van de veerboot geparkeerd. Vervolgens ben ik te voet richting het stadscentrum gelopen, waar ik ditmaal ook naar het mooie Vigeland beeldenpark aan de noordwestzijde van het centrum van Oslo ben geweest. Aan de doorgaande Karl Johans gate heb ik mezelf getrakteerd op lekker schepijs.
Tegen 17 uur ben ik weer terug naar de haven gelopen om daar in te checken. De 'Stena Saga' was vrij laat, dus we vertrokken iets na de geplande 19:30 uur. Vanaf de boot kon je het Rådhuset (stadhuis), Akershus Festning en het nieuwe Operahuset (operagebouw) goed zien liggen. Eenmaal op weg heb ik me nog tegoed gedaan aan een eenvoudige pizza. Vanuit de Oslofjord had ik die avond uitzicht op een prachtige zonsondergang, waarbij de erg rood/oranje lucht langzaam overging in een blauwe lucht met lichte sluierbewolking. Ditmaal had ik een luxe 'comfort class' hut met een tweepersoonsbed, een TV en uitzicht naar buiten. Rond middernacht gingen de oogjes toe.
Om 6:00 ging de wekker alweer af. Rond halfzeven op om daarna snel een ontbijt te nuttigen. Door de drukte op de boot was er helaas geen mogelijkheid meer om te zien hoe we de haven van Frederikshavn binnenvoeren. Om 7:45 kon iedereen weer van de veerboot af. Onderweg door Denemarken was het prima weer. Na een vlotte reis was ik drie uur later alweer in Duitsland. In de buurt van Hamburg wad ik weer last van de gebruikelijke Stau voor de Elbetunnel. Daarna uiteraard veel Baustelles tussen Hamburg en Bremen. Omdat het zo druk was besloot ik om richting Groningen te gaan om daar weg 31 te nemen. Geen snelheidslimiet daar en het is lekker rustig, dus kon ik nu prima opschieten! Om 17:10 arriveerde ik na 3,5 week weer in Rijssen. Na het avondeten heb ik alles uit de auto gepakt en de boel weer opgeruimd.
Al met al heb ik deze vakantie 11.511 fantastische kilometers gereden. Het aantal foto's komt uit op bijna 2400 stuks. Het was een vakantie met veel leuke en onvergetelijke ervaringen, overwegend mooi weer en waarbij ik weer veel van Scandinavië heb kunnen zien. Volgend jaar weer naar het hoge noorden?!