Een historische toertocht door Italië.
|
Donderdag 6 mei 2010 ~ Alfa Romeo museum in Arese (Milaan).
|
Na een lange reis kwamen we gisteren aan in Pero, een klein voorstadje ten noordwesten van Milaan. Na de nacht
te hebben doorgebracht in een mooi hotel zijn we vanochtend eerst naar het Alfa Romeo museum geweest. Een paar
jaar geleden waren we er ook al eens geweest, maar aangezien we toch in de buurt waren hebben we dit maar even
meegepakt.
Het museum (gratis toegang) was nog steeds zo verlaten als eerst. Toch staat er een flink aantal schitterende
historische auto's op meerdere etages. Een aantal plekken waren leeg, want deze auto's stonden inmiddels al in
Brescia om dit jaar aan de Mille Miglia mee te doen. Na een paar uur rondgekeken te hebben vertrokken we in de
richting van Brescia.
|
Donderdag 6 mei 2010 ~ Brescia.
|
Aan het begin van de middag kwamen we aan in Brescia, waar we eerst aan een bezoekje hebben gebracht aan het
Mille Miglia museum. We zijn niet in het museum zelf geweest, omdat er op de binnenplaats van het oude gebouw
al genoeg te zien was. Zo waren een aantal teams zich al aan het voorbereiden op de race.
Na enige tijd zijn we naar het centrum van Brescia gegaan. Op de vele pleinen stonden de deelnemende auto's
uit de jaren 1927 t/m 1957 al opgesteld. Er heerste een gezellig sfeertje en je kon ongestoord de auto's van
dichtbij bekijken. Zo af en toe werd er een motor gestart en reed er een auto langs. Op een van de pleinen
stonden ook de Alfa Romeo's uit het museum opgesteld. Leuk detail is dat Prins Bernhard jr. een van deze auto's
gaat besturen.
Op verschillende plaatsen kwamen we ook auto's tegen die aan de Tribute van Ferrari aan de Mille Miglia meedoen.
Ferrari heeft deze tribute georganiseerd, waarbij 120 auto's van de jaren 1957 tot heden een uur voorafgaand
aan de echte Mille Miglia vertrekken. De stad zelf ademde een lekker relaxte sfeer uit en het weer was perfect
(zonnig en een lekker temperatuurtje). Aan het eind van de middag stuitten we nog op een stand van Alfa Romeo
waar we de spiksplinternieuwe Guillietta konden bekijken. We hadden inmiddels al vernomen dat de organisatie
van de Mille Miglia in deze auto's rondrijdt.
Aangezien de auto's van de Mille Miglia (in totaal 375 stuks) zelf pas later van start gingen en de eerste pas
rond middernacht in Bologna zou aankomen, zijn wij alvast iets eerder vertrokken om een deel van de route te
kunnen rijden. We reden tussen de auto's van de Ferrari Tribute, wat al een erg leuke ervaring was. Het is een
waar Italiaans volksfeest met erg veel mensen langs de kanten van de weg de auto's toejuichend. De politie en
vrijwilligers moedigden de auto's aan om de vaart er flink in te houden (jaja, in Italië kan het nog!). Tegen
een uur of tien hadden we in de buurt van Modena een hotel gevonden waar we de nacht door konden brengen.
|
|
Vrijdag 7 mei 2010 ~ Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari in Imola.
|
Ook vandaag ging de wekker al weer vroeg af. De eerste stop was in Imola, en wel op het circuit 'Autodromo
Internazionale Enzo e Dino Ferrari'. In het verleden werd hier de Formule 1-race van San Marino gereden. Nu
was het circuit compleet voor de auto's van de Mille Miglia. Op de parkeerplaats buiten het circuit hebben we
weer een heel aantal auto's bekeken. De auto's vertrokken beurtelings vanuit de pitstraat. Wat een ervaring om
de auto's weg te horen trekken voor hun ronde op het circuit.
|
Vrijdag 7 mei 2010 ~ Bergpas nabij San Marino.
|
Vanaf het circuit in Imola reden we via Rimini naar San Marino. Op weg naar dit ministaatje kwamen we op een
steile helling de auto tegen waar onze Prins Bernhard junior mee rijdt. De auto stond echter langs de kant van
de weg en achteraf bleek dat hij autopech had en zijn weg niet kon vervolgen. Dat is natuurlijk wel erg jammer!
In de omgeving van San Marino heb je prachtige bergweggetjes. Op een gegeven moment zijn we gestopt om een
aantal auto's langs te zien komen. Dat bood een goede gelegenheid om schitterende foto's te maken en van het
geluid te genieten.
|
Vrijdag 7 mei 2010 ~ Spoleto.
|
Onderweg hadden de auto's van de Mille Miglia een tussenstop in Urbino. Dit bood ons de kans om weer een deel
van de achterstand in te halen, zodat we uiteindelijk weer in de buurt kwamen van de eerste auto's. Zo tegen
het begin van de middag kwamen we aan in Spoleto, een erg mooi en typisch Italiaans stadje bovenop een berg.
De auto's van de Mille Miglia moesten midden door het stadje langs een stempelpost. Het tempo van de auto's
was hier erg relaxt, dus genoeg tijd om wederom mooie plaatjes te schieten van de enorme hoeveelheid auto's
die langskwamen. Na enige tijd zagen we ook een aantal Nederlanders voorbij komen. Een van de rijdersduo's is
Jan Lammers en Chris Zegers, welke met een oude Porsche 550-1500 RS uit 1955 de race reden.
Vanuit Spoleto reden we door naar het zuiden, waar we onder andere over de bergpas Terminillo gingen. Dit was
een zeer unieke belevenis, want toen we naar boven reden zagen we eerst hier en daar een beetje sneeuw. Die
beetjes sneeuw werden complete hellingen vol sneeuw. Nog verder naar de top werden het hoge sneeuwmuren en stak
een zeer dichte mist op. Op het laatst kon je nauwelijks een hand voor ogen zien. De auto's van de race hebben
veelal zulke kleine achterlampen dat je ze nauwelijks kunt zien. Ondertussen was ook de buitentemperatuur
gedaald tot een graad over 3 boven nul. Moet je voorstellen hoe dit is in een kleine open auto. Vroeger toen
de race nog puur op snelheid was moet dit echt een bizarre ervaring zijn geweest. Vanuit Rieti zijn we van de
route afgebogen om in Terni een hotelletje te zoeken.
|
|
Zaterdag 8 mei 2010 ~ Bergpas Radicofani.
|
De auto's van de Mille Miglia starten deze ochtend al vroeg vanuit Rome. Wij pakten de route echter iets later
weer op, in de buurt van Viterbo. Ten noorden van deze plaats loopt de route langs Radicofani. Vanaf de andere
kant reden we de auto's tegemoet. In een van de vele bochten hebben we een plekje gezocht om weer een aantal
mooie foto's en video's te maken. De video's kun je bekijken via de volgende links:
video 1 en
video 2.
|
Zaterdag 8 mei 2010 ~ Siena.
|
We vervolgden onze weg naar Siena, om daar de auto's over het beroemde Piazza Del Campo te zien rijden. Omdat
de auto's in Buonconvento een korte middagpauze hadden, gaf dit ons de gelegenheid om weer een flinke groep
auto's in te halen. Siena zelf was een erg gave belevenis. Het weer was geweldig en de sfeer fantastisch. De
foto's en video's (video 3,
video 4 en
video 5)
geven dit beeld perfect weer. Puur genieten!
|
Zaterdag 8 mei 2010 ~ Pista di Fiorano in Maranello.
|
Vanuit Siena hebben we een stuk Autostrada gepakt om ten noorden van Florence (Firenze) de route weer op te
pakken. Dit deel van de Mille Miglia is ook erg mooi, want je rijdt hier over de Passo della Futa en Passo
della Raticosa. Via Bologna zijn we doorgereden naar de 'Pista di Fiorano' aan de rand van Maranello, de
thuisbasis van Ferrari. Ook op dit circuit reden de auto's een ronde. Uiteindelijk reden de auto's via Parma
en Cremona naar Brescia, de welbekende finishplaats van de Mille Miglia. Zelf brachten we de nacht door in
het hotel vlakbij Modena waar we ook de tweede nacht hebben overnacht. Na een paar uitputtende maar enorm
gave dagen zijn we op zondag weer naar huis gereden.
De Mille Miglia is echt een aanrader voor iedereen die van historische auto's, uitdagende (berg)wegen en
typische Italiaanse steden en vergezichten houdt!
|
|
|