Homepage:: Photos ::Holiday 2009
~
Three weeks to Norway. A summer vacation of superlatives.

Introduction.
This year it was time to let one of my dreams come true: making a trip to Norway. For years I had this idea on my mind, but in fact it never came to reality. Since I own a car (see the Fiat Grande Punto page) and got a very nice job, I'm in the comfortable position to really do it...
On this page I describe all the happenings and my experiences from day to day. Totally I shot nearly 1600 photos, but for this page I made a special selection of the most beautiful ones. You can find them all in the photoalbums who accompany the days.


Via een reisbureau heb ik informatie ingewonnen, waarna ik een reis van ruim drie weken heb geboekt. De reis is geheel op eigen gelegenheid, echter zijn de lange bootreizen en de overnachtingen allemaal van tevoren geboekt. Dat geeft toch enige zekerheid in een voor mij geheel onbekend land. Ik zal overnachten in een verschillende 'hytter', een soort van tuinhuisjes die zijn ingericht met een paar slaapplaatsen en waarschijnlijk een keukentje. Ik ben benieuwd hoe dat zal bevallen.
Op deze pagina beschrijf ik mijn belevenissen en ervaringen van dag tot dag. In totaal heb ik bijna 1600 foto's gemaakt tijdens deze vakantie. Van dit enorme aantal heb ik een speciale selectie gemaakt met de mooiste foto's. Bij elke dag vind je een fotoalbum met daarin de foto's van die dag, inclusief een korte beschrijving. Veel lees- en kijkplezier! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

Wednesday, August 12th, 2009.
Na een aantal weken van voorbereiden was het dan eindelijk zo ver. Vandaag begint mijn zomervakantie naar Noorwegen. Om 9:00 uur was alles in de auto gepakt en kon ik vertrekken. Heb ik niks vergeten? Vast wel, maar dat zie ik dan later wel. Kilometerstand bij het vertrek in Rijssen: 43478. De reis door Duitsland verliep voorspoedig. Weinig oponthoud en naar twee korte tussenstops arriveerde ik rond 14:30 in de Duitse havenstad Kiel. Direct bij aankomst in Kiel heb ik de benzinetank maar weer even volgegooid, zodat ik niet in Zweden hoef te tanken (dan heb ik ook geen Zweeds geld nodig). In het begin regende het wat in Kiel, maar niet lang daarna brak het zonnetje gelukkig weer door.
Ik was al ruim op tijd in Kiel, omdat de veerboot pas om 19:00 uur zou vertrekken. Na een paar foto's van de veerboot genomen te hebben, ben ik het centrum van Kiel ingelopen om daar even rond te kijken. In het overdekte winkelcentrum hebben ze o.a. heerlijk Italiaans schepijs. Na het verorberen van een zak patat van heb ik rond 16:30 uur m'n auto weer uit de parkeergarage gehaald, om nu echt op de veerboot te gaan. Bij een wachthuisje liet ik de papieren zien waarmee je moet inchecken. Ik kreeg een hutsleutel (kaart met magneetstrip) voor aan boord van de veerboot. Er was geen begintijd voor het 'boarden' (het aan boord brengen van de auto's), dus ik kon direct aan boord gaan. Even na 17:00 uur stond de Grande Punto op de veerboot en kon ik m'n hut gaan opzoeken. De hut had ik snel gevonden en bleek van veel gemakken voorzien te zijn. Om de tijd maar een beetje te doden heb ik een tijd op het 'Sun deck' van de 'Stena Scandinavica' doorgebracht. Alles ging lekker relaxt tot dusver, dus een ideale start van de vakantie! Klokslag 19:00 uur vertrok de veerboot uit de haven van Kiel. Na een draaimanoeuvre koos de boot al snel het ruim sop en liet de haven van Kiel achter zich. Ik besloot om maar vroeg het bed in te duiken, omdat ik de volgende dag er weer op tijd uit moet.


Thursday, August 13th, 2009.
Na een wat onrustige nacht (allerlei geluiden en misschien de deining?) werd ik rond 7:30 uur (weer) wakker. Nadat ik had nagevraagd hoe ik aan het ontbijt kon deelnemen (wat ik vooraf al had gereserveerd), schepte ik rond een uur of acht een stevig Zweeds ontbijt op m'n bord. De belegde bolletjes, Knäckebröd, melk en een appel. Na het ontbijt ben ik snel naar het dek gegaan om te zien hoe we Göteborg binnenvoeren. We voeren onder een grote hangbrug door, waarna de boot wederom een draaimanoeuvre maakte en aanmeerde.
Niet veel later zat ik weer in de auto en vervolgde ik mijn weg richting Noorwegen over de Zweedse snelweg. Van tevoren had ik besloten om binnendoor te reizen, omdat die weg vast mooier zou zijn en ik toch ruim voldoende tijd heb om naar de camping in Halden te rijden. Al rijdend op weg 165 naar Halden werd ik aangehouden door de Zweedse douane. Na een babbeltje, een check van mijn bagage en een paar foto's van de omgeving ging ik weer verder. Een kleine 10 minuten later kwam ik aan bij de Elgåfossen waterval, welke op de Noors-Zweedse grens ligt. Het is een mooie waterval met veel waterdamp. Rond 12:30 uur arriveerde ik al op camping 'Frederiksten' in Halden. Na het aanmelden heb ik de sleutel van mijn 'hytte' gekregen, waarna ik een deel van mijn spullen vanuit de auto heb overgepakt naar het hutje. Het hutje heeft eigenlijk geen muren, waardoor het er van buiten best grappig uitziet. Van binnen is het hutje voorzien van een paar bedden, een elektrisch kooktoestel en een koelkast. Helemaal ideaal dus!
Helaas begon het wel steeds harder te regenen, terwijl ik juist onderweg prachtig weer had. Ook is het nu met een graad of 16 Celsius niet bepaald warm. Om het mooie weer maar op te zoeken besloot ik om de omgeving wat te verkennen. Vanuit Halden reed ik richting Fredrikstad, over de Oldtidsveien (weg van de oudheid). Onderweg heb ik een bezoekje gebracht aan de Borge kirke. Verder bevinden zich oude rotstekeningen in langs de Oldtidsveien. Deze tekeningen dateren uit de bronstijd (ca. 3000 jaar oud) en zijn duidelijk op de rotsen aangegeven met rode verf. De daadwerkelijke inkepingen in de rotsen zijn over het algemeen wel goed voelbaar.
Aan het einde van de Oldtidsveien kom je uit in Fredrikstad. Deze stad staat bekend om zijn oude vesting, Gamlebyen. Het centrum van dit vestingstadje verkeert in nagenoeg originele staat en is daarmee een van de beste bewaarde vestingen in Noorwegen. Het stadje is redelijk klein, maar wel erg leuk om te zien en om er foto's van te maken.
Na een stadswandeling door Fredrikstad ben ik weer terug gegaan naar Halden. Hier heb ik voor het eerst in deze vakantie voor mezelf eten gekookt. Deze vakantie zal vooral in het teken staan van makkelijk, dus het werd lekkere macaroni met een hamburger. Na het afwassen ben ik een eindje wezen wandelen in de omgeving. De camping ligt min of meer tussen een aantal vestingwerken in. Fort Frederiksten is wel heel erg gaaf. Hier heb ik een tijdje rondgewandeld. De vesting staat nog wel redelijk in de steigers, maar dat maakte voor de beleving niet veel uit. Die avond ontmoette ik daar een man met wie ik nog een tijdje heb staan praten. Hij woont in Halden en kent veel over de lange historie van deze vesting. Na het zien ondergaan van de zon (rond 21:00 uur) maakte ik aanstalten om het bed op te zoeken. Het was een lange en drukke dag geweest, dus rond een uur of tien lag ik al op één oor.


Friday, August 14th, 2009.
Na voortreffelijk geslapen te hebben ben ik rond een uur of 8:30 uit bed gekropen, om na het ontbijt wat foto's te maken van de vestigingen rondom de camping (daar was ik gisteren nog niet aan toegekomen). De regen van gisteren was helemaal vertrokken en had plaatsgemaakt voor een strakblauwe hemel met een lekkere temperatuur. Vanaf het fort heb je een prachtig uitzicht over Halden en omgeving, incl. de Iddefjord waaraan Halden is gelegen. Het fort, van origine uit de 17e-eeuw, ligt er prachtig bij op deze mooie dag. Vanaf het fort kun je via een erg steile weg afdalen naar het centrum van Halden. Daar heb ik nog een paar foto's van het haventje gemaakt.
Rond half twaalf ben ik in de auto gestapt om de wijdere omgeving eens te verkennen. Allereerst kwam ik bij de Idd kirke, een mooie kerk even buiten de stad. Rondom de kerk ligt een mooi onderhouden kerkhof. Na een klein half uurtje rijden over mooie heuvelachtige wegen kwam ik aan bij de Brekke sluser, waar een gigantisch hoogteverschil van bijna 27 meter wordt overwonnen. Met dit hoogteverschil is het Noord-Europa's hoogste sluiscomplex (met vier compartimenten). De sluis was op het moment buiten werking, omdat er groot onderhoud werd gepleegd. Na wederom een half uurtje rijden kwam ik bij de Aremark kirke. Ditmaal geen houten, maar een volledig stenen kerk. De kerk is, wederom gelegen in het platteland, omringd met een zeer net onderhouden kerkhof. Van binnen is de kerk simpel en sober met een paar schilderijen en een orgel op het balkon. Na een uur rijden over mooie bochtige wegen kwam ik langs de Eidsberg kirke, een iets grotere, witte en uitbundiger kerk met kerkhof.
Voor vandaag heb ik nog een paar dingen op het programma, waaronder het bekijken van de Hvaler eilander. Deze eilandengroep ligt even ten zuiden van Fredrikstad. Zo kwam ik na een rit van ongeveer anderhalf uur aan in Skjærhalden, een klein pittoresk havenstadje. Onderweg naar Skjærhalden reed ik over de eilanden Kråkerøy, Vesterøy, Spærøy, Asmaløy en Kirkøy, vanwaar je de meest prachtige uitzichten hebt. Kenmerkend zijn de overal uit het water stekende rotspartijen (helaas heb ik daar weinig foto's van).
Na het doen van een paar boodschappen en het eten van een softijsje in het havenstadje ben ik weer over de Oldtidsveien naar Halden teruggereden. Ook nu ben ik er onderweg weer een paar keer uitgeweest, onder andere om de stenenringen / grafheuvels nabij Hunn te bekijken. Vanaf deze locatie kun je ook een wandeltocht maken naar een centraal uitzichtpunt. Dit uitzichtpunt heb ik echter niet gevonden, omdat de paden door het bos steeds onduidelijker werden. Ik raakte bijna verdwaald, zodat ik besloot om voortijdig terug te keren naar de parkeerplaats. Als laatste vandaag kwam ik rond 19:00 uur nog langs de mooie Skjeberg kirke en de Berg kirke, beide gelegen nabij Halden. De Berg kirke stamt uit 1100 en schijnt een indrukwekkend altaar en preekstoel te hebben (gehad). De preekstoel uit 1592 staat momenteel in het Folkemuseet (Volksmuseum). Na het koken (ditmaal gebakken aardappels met appelmoes en een hamburger) was het hoog tijd om mijn nest weer op te zoeken. Voor morgen staat er weer een reisdag op het programma.


Saturday, August 15th, 2009.
Vandaag begon de dag weer vroeg, zo rond een uur of 8:00. Na het ontbijt heb ik alle spullen opgeruimd en in de auto gepakt. Na het huisje schoongemaakt te hebben, heb ik om 9:30 uur de camping achter me gelaten. De weg binnendoor via Mysen en Lillestrøm is erg mooi, maar helaas begon het wel steeds meer te regenen. Na zo'n vier uur kwam ik rond 13:30 uur aan in Søre Osen, gelegen aan het Osensjøen (een meer ten westen van Trysil). Het huisje hier is flink groter en comfortabeler dan die in Halden.
Na het uitpakken van mijn spullen heb ik een rondje gereden en in Trysil geprobeerd iets actiefs te organiseren, maar helaas was het Turistkontoret vandaag (zaterdag) al vroeg dicht. Met de zondag voor de boeg moest ik hier dus niet al te veel meer van verwachten.
Een leuk detail is dat ik vandaag de vier Nederlandse koppels die ik op de camping in Halden al tegenkwam, ook op deze camping weer tegenkwam. De laat niks over dan de eenvoudige conclusie: we hebben allemaal precies dezelfde reis geboekt en zijn stom toevallig allemaal op dezelfde dag begonnen aan onze reis door Noorwegen. Als alles goed is zal ik deze mensen gedurende nog een kleine drie weken af en toe tegenkomen. Voor zover ik kon zien zijn wel allemaal leuke nette mensen (zowel jonge als oudere koppels, waarvan een met 1½ kind).
Op het menu voor vandaag staat spaghetti met een lekkere warme beker soep. Na een regenachtige dag smaakte dat erg lekker! Na het lezen van een Noors Donald Duck verhaal in een stripboek dat ik eerder vandaag in Trysil heb gekocht, heb ik de ogen gesloten tot aan de volgende ochtend...


Sunday, August 16th, 2009.
Gelukkig had het opgehouden met regenen toen ik vanochtend wakker werd. Wel was de lucht nog zwaarbewolkt. Na het ontbijt besloot ik om een dagtochtje naar Hamar en Lillehammer te maken. Na een tijdje kwam ik in Hamar aan bij het wereldberoemde Vikingskipet, waar in 1994 de Olympische Spelen voor o.a. schaatsen werden gehouden. Jong en oud waren nu rondjes aan het schaatsen op deze mooie baan. Toevallig kwam ik ook een van de Nederlandse koppels tegen in het Vikingschip in Hamar. In Hamar heb ik nog een bezoek gebracht aan de oude domkerk op het schiereiland Domkirkeodden. De kerk ik volledig overdekt door een stalen en glazen constructie, omdat de kerk (ofwel de overblijfselen daarvan) in een te slechte staat verkeren.
Daarna ben ik naar Lillehammer gegaan, een stadje met een gezellig winkelcentrum, alleen was er vandaag niet veel te beleven... Omdat ik er al snel uitgekeken was, ben ben ik de berg opgegaan om de springschansen te bekijken. Rond 16:00 uur kwam ik daar aan. Het bleek dat een man hier sprongen aan het trainen/oefenen was, vanaf de hoge schans nog wel! Het daadwerkelijke springen was erg indrukwekkend om te zien! Vanaf hier had je tevens een prachtig uitzicht over Lillehammer en de Mjøsa rivier. De Lysgårdsbakken (springcomplex) omvat twee schansen. Zelf ben ik met de trap helemaal naar beneden gelopen, om daarna weer aan de andere kant (langs de kleine springschans) weer naar boven te klimmen. De zon scheen flink, dus dat was wel flink zweten!
Rond 19:00 uur was ik weer terug op de camping, waar ik gebakken aardappels met een hamburger en vanillevla heb klaargemaakt. Dat was lekker! 's Avonds later heb ik nog een praatje gemaakt met een van de buren. Wel gezellig zo samen, maar toch lekker alleen.


Monday, August 17th, 2009.
Vandaag had ik besloten om de Birkebeinerveien te gaan rijden, een tolweg met een rijke historie. De Birkebeiners waren een rebellerende groep mensen uit de twaalfde eeuw die hun naam kregen omdat zij van pure armoede hun schoeisel maakten van berkenschors. Onderweg naar de Birkebeinerveien reed ik over verlaten onverharde weggetjes. Voor het berijden van een aantal van deze wegen word je geacht (verplicht) om tol te betalen. In dit geval moest ik 20 NOK in een envelopje doen en in een brievenbus deponeren, waarna ik (met een kwitantie op zak) over de Rødsveien mijn weg kon vervolgen. Onderweg werd ik nog een keer lang opgehouden door een groepje koeien op de weg die maar van geen wijken wisten. Ook schapen kom je hier met grote regelmaat tegen.
Aangekomen bij de Birkebeinerveien moet je 75 NOK aan tol betalen. Laat ik dat nu net niet aan klein geld bij me hebben... Na enige tijd wachten kwam er een oude man langs, aan wie ik in gebrekkig Noors (hij kon geen Engels) duidelijk probeerde te maken dat ik briefgeld voor muntgeld wilde wisselen. Toen hij erachter kwam dat ik hier op vakantie was deed hij me het benodigde muntgeld en weigerde pertinent dat ik het bedrag aan papiergeld aan hem wilde overhandigen. Ook in Noorwegen heb je dus van deze eigenaardige vasthoudende ouderen... Wel heel attent, maar zeker niet nodig dus. De Birkebeinerveien is een heel aparte en unieke ervaring. Je rijdt over hoogvlakten waar op grote delen geen bomen groeien. Alleen wat lage bosschage, heide en verder veel mossen. Op de wat lagere delen reed je juist door dichtbeboste gebieden. Je had prachtige vergezichten over de schitterende omgeving. Ongeveer halverwege de 60 kilometer over deze onverharde, maar toch goed berijdbare, weg begon het te regenen. Uiteindelijk bleek, aangekomen in Hamar, dat de Grande Punto zo smerig was dat je de kentekenplaat achterop maar met moeite kon ontcijferen. In Hamar zelf heb ik mijn tijd nuttig besteed door even weer wat geld te pinnen en het gezellige winkelcentrum te bekijken. Een van de ijswinkeltjes kon ik niet aan me voorbij laten gaan. Ik werd daar verrast door een megagroot schepijsje. Omgerekend kostte het nog geen 3 euro, maar één bol(letje) hier was als 4 à 5 'normale' bolletjes in Nederland. Niet wetende dat ze hier zulke grote bollen verkochten, ging ik voor twee bolletjes. Maar lekker was het zeker wel!
Op de weg terug naar de camping heb ik de tank weer gevuld met benzine, omdat er morgen weer een reisdag op het programma staat. Het avondeten dat ik voor mezelf heb klaargemaakt bestond ditmaal weer uit macaroni, een hamburger en vanillevla. Later op de avond heb ik nog wat artikelen gelezen in het muziekblad Aardschok. Voordat ik onder de wol kroop had ik al een aantal dingen opgeruimd en ingepakt. Dat scheelt morgenvroeg weer kostbare tijd. Na het afwassen heb ik nog een tijd met een vrouw van een ander Nederlands koppel staan praten. Dat was weer erg gezellig.


Tuesday, August 18th, 2009.
Vanochtend ging de wekker alweer af om 7:30 uur. Tegen kwart voor acht heb ik aanstalten gemaakt om de boel verder op te ruimen en in de auto te pakken. Na een snel ontbijt vertrok ik om 9:15 uit Søre Osen. Het eerste deel van de reis naar de camping in Oppdal ging door een dichtbebost gebied, afgewisseld door (op de hoger gelegen delen) velden met heide, elandmos en hier en daar een boompje. De wegen hier zijn schitterend, met hier en daar flinke hellingen en haarspeldbochten. In dit gebied langs de grens met Zweden komt gigantisch veel elandmos voor. Zelf heb ik het al eens gebruikt voor bosschages bij m'n miniatuur spoorbaan. Maar in Noorwegen groeit dat gekke spul dus. Ik heb een stukje meegenomen en dat laten drogen, want hier is het spul zeiknat. Door de holle structuur houdt het enorm veel vocht vast en daarnaast groeit het in moerasachtige vennetjes waar constant water in staat.
Ondertussen reed ik langs prachtige meren en kleine bergmeertjes. Het tweede deel van de reis voerde langs het schitterende nationale park Rondane. Enorme meren, grote stukken bos, maar bovenal de kale afgevlakte bergtoppen kenmerken dit waanzinnig mooie gebied. Bij de Sollia kirke (1738) ben ik er nog even uitgeweest om een paar foto's te maken. Het is een hele mooie oude houten kerk die ook omringd is door een typisch kerkhof. Om de kerk tegen weersinvloeden te beschermen is ze helemaal ingeteerd en dat is goed te ruiken. Na een uur rijden kwam ik in de buurt van het nationale park Dovrefjell Sunndalsfjella, ook een heel mooi gebied (hoogvlakte).
Vlak voordat ik de Granmo camping in Oppdal bereikte, heb ik een bezoekje gebracht aan de Mågålaupet (vrij vertaald als 'maagdarmkanaal'). Hier wordt het riviertje de Driva heel smal, waarna het met enorme kracht door een rotspartij wordt geperst. In de loop der jaren is dit heel diep uitgesneden. Het rotsmateriaal zelf is ook apart, het bestaat uit normale rots met een vreemde rode bijmenging daarin. Ik heb een aantal mooie foto's gemaakt van deze natuurlijke interactie tussen water en rotsen. Rond halfvijf kwam ik aan op de camping, waar een aantal medereizigers inmiddels ook al waren gearriveerd. Na alles uitgepakt te hebben, hebben we samen een tijdje staan praten. Tevens hebben we nader met elkaar kennisgemaakt. Een stel heet Femke en William, het andere stel Jorien en Wolter.
In Oppdal aangekomen was het weer, na veel regen onderweg, hier gelukkig weer een stuk beter. Ook de voorspellingen voor de komende dagen zijn goed volgens de campingbaas. Na het eten koken (aardappels met appelmoes en een beker met soep) hebben we met ons vijven besloten om de volgende dag te gaan raften. Bij de camping is een huisje van Opplev Oppdal waar je je kunt aanmelden voor dergelijke activiteiten. Dat zal vast een hele belevenis worden!
Aan het begin van de avond heb ik een bezoekje gebracht aan de grootste begraafplaats van vikingen. Deze begraafplaats liggen in het gehuchtje Vang, even ten westen van Oppdal. Op zich is er weinig te zien, behalve een aantal grafheuvels. Wel kun je er wel een mooie wandeling maken en wat informatie op de diverse borden lezen. Later op de avond heb ik nog geprobeerd om muskusossen of elanden te zien, maar dat was helaas niet echt succesvol. De andere koppels hadden hetzelfde voornemen, maar ook zij werden teleurgesteld. Rond kwart over elf is het hoog tijd om onder de wol te kruipen.


Wednesday, August 19th, 2009.
Het was een erg koude nacht, want ik werd er zelf wakker van. Toen ik iemand op de camping sprak, bleek dat het zelfs licht gevroren te hebben.
Om 10:00 uur stond het raften op het programma. Dit zou met 750 NOK een duur grapje worden, maar wat maakt het uit? Ik ging ruim op tijd uit bed en na een stevig ontbijt was ik klaar om in actie te komen. Bij de verzamelplaats van Opplev Oppdal bleken we in totaal met acht man te zijn. Dit werden twee groepjes van vier man per raft. Eerst moesten we ons allemaal omkleden en een wetsuit aantrekken. Het viel niet mee om zo'n strak pak op de juiste plek te krijgen. Nadat ook iedereen een zwemvest, helm en peddel had, konden we de rubberen boot naar het water dragen.
De eerste kilometers verliepen vrij rustig. Hier werden we de beginselen van het raften bijgebracht (incl. de bijbehorende termen). Ik deelde raft met Thijs en zijn zoon Guus. Caroline completeerde het viertal. De begeleider en stuurman van onze raft heet Flemming Vatne. Er voer ook nog een Fin mee in een kleine kajak. Hij zou actiefoto's maken, zodat we aan het eind een mooie digitale herinnering konden krijgen (kopen voor 250 NOK).
De rivier Driva kent vele stroomversnellingen, die elk op een unieke manier genomen moeten worden. Het duurde niet lang voordat we bij de eerste stroomversnelling kwamen. Caroline viel daar direct al uit de raft. Nu konden we direct onze geleerde reddingsles toepassen. Op een gegeven moment gingen we allemaal uit de raft om van een hoge rotspunt af te springen (ca. 5 meter boven het wateroppervlak). Het was wel heftig om zo in het koude water te springen. Na het wisselen van plaats ben ik ook nog bijna uit de raft gevallen, voornamelijk omdat je voorin nagenoeg geen houvast hebt met je voeten. De stuurman vertelde onderweg nog wat interessante verhalen over de verschillende stroomversnellingen. Ook was er voldoende tijd om van de natuur te genieten. Bij een van de passages doken we ruim een meter naar beneden. Dat was best heftig, maar ook erg gaaf! De andere raft met Femke, William, Jorien, Wolter en hun bestuurder kwam iets verkeerd neer en bleef steken in een keerstroom. Na enige tijd konden ze zichzelf weer bevrijden.
Uiteindelijk kwam de activiteit na zo'n 13 km aan een eind. De boten werden naar de bus met aanhanger gebracht. Daar hebben we direct een aantal groepsfoto's genomen. Leuk! Daarna werden we weer terug naar de camping gebracht. Hier konden we ons wassen en weer omkleden. Na een snelle blik op de foto's heb ik de Fin ook een CD'tje voor mij laten branden. De foto's zijn echt spectaculair goed gelukt!
's Middags later ben ik nog naar Åmotan geweest. Dit is een plaats waar drie watervallen bij elkaar komen. Na een leuk ritje over smalle wegen kwam ik aan bij een parkeerplaats. Van daaruit kun je een prachtige wandeling maken met steile beklimmingen door de omgeving. Onderweg heb je steeds weer schitterende uitzichten. Later heb ik de watervallen ook nog even van bovenaf bekeken aan de overzijde van de kloof.
Op de terugweg ben ik nog even wezen kijken bij de oude Oppdal kirke. Deze kerk ligt mooi gelegen op een heuvel. Helaas was ik wel net te laat om even naar binnen te kunnen. Het was weer tijd om boodschappen te doen. In Oppdal zijn verschillende supermarkten waar je goed terecht kunt. Naast wat drinken en een pizza voor het avondeten heb ik er Tykk lefse med kanel gekocht. Dit is een soort van dikke pannenkoek plakken met daartussen een crèmelaagje met een smaakje (vanille, of in dit geval dus kaneel). Dit spul is erg lekker, eet makkelijk weg en is een goede buikvulling (ideaal voor onderweg dus). Als avondeten stond een pizza met soep op het menu. Het bakken van de pizza duurde wel lang (part voor part), maar smaakte prima! Ook het weer was vandaag supergoed! Overwegend een strakblauwe lucht met een temperatuur van zo'n 20 °C. 's Avonds betrok de lucht enigszins en begon het zelfs weer iets te regenen.


Thursday, August 20th, 2009.
Voor vandaag had ik bedacht om naar Trondheim te gaan. Wel ben ik eerst nog een keer bij de Oppdal kirke langsgegaan, omdat deze vanochtend wel weer open is. Het blijft toch wel speciaal om zo'n houten kerk van binnen te bekijken.
Na zo'n twee uur rijden had ik kwam ik aan in Trondheim. Na het parkeren van m'n auto had ik de beroemde Nidarosdomen al snel gevonden. Deze stenen kerk is in verschillende fasen gebouwd en heeft een typische westgevel met allerlei beelden. In de kerk (entree 50 NOK) kon je de centrale toren beklimmen. Dit was een klim van 172 treden door een heel smalle en steile wenteltrap, die soms pikkedonker was. Uiteindelijk heb je wel een prachtig uitzicht over Trondheim en haar omgeving.
Eenmaal weer beneden aangekomen ben ik naar de Kristiansten Festning gelopen. Een flinke klim omhoog, waarna je wederom een prachtig uitzicht hebt over de stad. Typisch voor Trondheim zijn de grote pakhuizen aan de rivier de Nidelva. De pakhuizen zijn extra mooi, omdat ze allemaal in felle kleuren zijn geschilderd. Vanaf de rood geschilderde Gamle Bybro heb je een erg fraai uitzicht over de rivier en de pakhuizen. Na het bezichtigen van de meest interessante dingen heb ik in het centrum nog even rondgekeken en een lekker ijsje gehaald. Het zonnetje had er veel zin in (ca. 21 °C), dus dat is lekker genieten zo!
Op de terugweg naar Oppdal ben ik nog door het plaatsje gekomen dat 's werelds kortste plaatsnaam heeft (een trivale vraag voor de lezers, bekijk de foto's en vind het antwoord). Het avondeten bestond ditmaal uit spaghetti met gekruide worstjes. Erg lekker! 's Avonds heb ik de boel alvast weer gedeeltelijk ingepakt, want morgen ga ik alweer op weg naar een andere locatie. Ondertussen begon de wind wel flink op te steken, maar daar had ik gelukkig niet al te veel last van (wel direct even de was van de lijn halen).


Friday, August 21st, 2009.
De vorige avond had ik de route voor vandaag al enigszins uitgestippeld. Het zou een lange dag worden, dus dat betekende weer vroeg op. Om 7:15 uur ging de wekker af en een uur later startte ik de auto om op pad te gaan naar Ørsta. Bij Verma kwam ik langs de Slettafossen waterval. Hier wordt de rivier de Rauma door een nauwe kloof geperst. De zon zorgde hier voor een mooie dubbele regenboog in de opspattende waternevel. Iets verderop ligt de Kylling bru, een spoorbrug over de Rauma en onderdeel van de Raumabanen. De brug werd in 1924 geopend door de koning.
De volgende bestemming is de wereldberoemde weg Trollstigen, een weg met erg veel haarspelbochten. Het weer onderweg was helemaal perfect. Ook de korte broek kon weer aan. In Linge heb ik de veerboot naar Eidsdal genomen. Hier kwam ik ook weer een van de Nederlandse stellen tegen. Achter elkaar aan reden we in de richting van Geiranger, met haar beroemde Geirangerfjord. Na even gewacht te hebben ging ik op de veerboot naar Hellesylt. We voeren langs een aantal bekende watervallen, waaronder de Brudesløret (Bruidssluier) en Dei sju søstre (De zeven gezusters). De tocht over de Geirangerfjord is echt fenomenaal mooi. Ten slotte heeft Jorien daar nog een mooie foto van mij genomen met de fjord op de achtergrond.
In Hellesylt aangekomen ging de reis verder richting Lekneset. In Lekneset moest ik wachten op de veerboot naar Sæbø. Hier ontmoette ik weer een paar andere Nederlandse stellen. Rond 17:30 uur kwamen we allemaal in Ørsta aan. Bij aankomst regende het flink, maar later klaarde het vreemd genoeg weer helemaal op (en dan klagen Nederlanders dat ze in Nederland wisselvallig weer hebben). Het avondeten met gebakken aardappeltjes, een beefburger en groentesoep smaakte verrukkelijk!


Saturday, August 22nd, 2009.
Vanochtend heb ik eerst lekker uitgeslapen tot een uur of negen. Daarna ben ik naar Ålesund gereden, een stad die zich kenmerkt door de typische Jugendstil bouwstijl. De stad is op een langgerekt schiereiland gebouwd en wordt daardoor omringd met veel water. Bovenop de hoge Aksla berg (481 traptreden klimmen!) is een uitzichtpunt, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de dichtbebouwde stad, de omringende wateren en de bergen op de achtergrond. Dit is echt een onvergetelijk mooi uitzicht!
Vanuit deze mooie stad heb ik ook een paar kaartjes naar het thuisfront gestuurd. Rond halfdrie verliet ik Ålesund, om nu een kijkje te gaan nemen op het bekende vogeleiland Runde. In de lente en zomer broeden hier heel erg veel vogels. Vanwege het seizoen was ik echter te laat om de bekende papegaaiduiker te spotten, maar desalniettemin zijn de vergezichten prachtig. Om je hiervan een indruk te geven heb ik hier een Panorama photo, genomen vanaf het eiland. Op het eiland, dat overigens goed bereikbaar is door middel van een aantal zeer typische bruggen, vind je een veen- en moerasachtige ondergrond. Daarnaast groeit er veel heide. Het overwegend natte gebied is wel toegankelijk al moet je hier en daar over vlonders lopen en van graspol naar graspol springen om een beetje droge voeten te houden.
Na een lekkere wandeling van een paar uur ben ik weer naar Ørsta gereden. Onderweg kwam ik door een heel lange en erg steile tunnel ben gereden. Met blauw licht hebben ze aan de binnenkant van de tunnel het waterniveau van buiten de tunnel aangegeven. Na het passeren van deze lijn daal je nog veel dieper af, wat op zich een leuke gewaarwording is. Eenmaal op de camping aangekomen kreeg ik van William en Femke nog een tip om morgen te gaan doen (ik had immers nog niks gepland). Wat die tip is, lees snel door naar de volgende dag! In Ørsta heb ik wat boodschappen gedaan, waarna ik op de camping voor mezelf lekkere macaroni, een beefburger en kippensoep heb klaargemaakt. Dat ging er prima in!
Tijdens mijn bezoek aan Ålesund en vogeleiland Runde was het weer erg goed. Alleen toen ik onderweg was naar Runde kwam er een flinke hoosbui over, maar die trok gelukkig snel over...


Sunday, August 23rd, 2009.
Na de tip van gisteren ben ik vandaag naar de Briksdalsbreen gletsjer geweest. Onderweg heb ik een mooie toeristische route over heel smalle weggetjes genomen. Van tijd tot tijd heb je hier prachtige uitzichten over fjorden, watervallen en meertjes. Ik reed door veel pittoreske dorpjes langs het water (bijna alle dorpjes hebben hier een haventje). Aangekomen in Olden voerde een weggetje naar Briksdal en de gelijknamige gletsjer.
Om de gletsjer te bereiken heb je nog eerst een stevige wandeling van zo'n drie kwartier voor de boeg. Eenmaal bij de gletsjer aangekomen heb je een prachtig uitzicht. Onderweg kom je af en toe bordjes tegen waarop staat waar de gletsjer zich toen nog bevond. Ook al trekt de gigantische ijsmassa zich langzaam terug, het is daarom niet minder indrukwekkend. Het weer was half tot zwaarbewolkt, maar wel met lekkere temperaturen (ca. 17 °C). De meeste mensen keken overigens wel een beetje vreemd toen ik enkel in een korte broek met T-shirt langsliep (de meeste mensen hadden jassen en lange broeken aan).
Voor de terugweg nam ik een snelle route, zodat ik mooi op tijd weer in Ørsta terug zou zijn. In Olden heb ik nog even de Olden kyrkje bezocht (gratis toegang en wel een leuk kerkje om te zien). Onderweg ging ik nog met de veerboot van Folkestad naar Volda.
's Avonds heb ik rustig aan gedaan en de boel alvast ingepakt voor de reis van morgen. Voor het eten heb ik een keer makkelijk gedaan: er is een (dorps)cafetaria op de camping waar ik een zak patat met een hamburger heb gekocht.


Monday, August 24th, 2009.
Rond 7:15 uur werd ik gewekt door de wekker. Tijd om de rest op te ruimen en in de auto te pakken. Een uur later stond ik bij het tankstation om de auto weer af te tanken, ditmaal voor de reis naar Balestrand. Ook ditmaal verliep de reis voorspoedig. Zo hoefde ik in Volden nagenoeg niet op de veerboot te wachten. Via de zogenaamde Geo Route met diverse lange tunnels (200 NOK tol) kwam ik uit in de plaats Sogndal.
Vanuit Sogndal ben ik doorgereden naar Ornes, om daar de oudste staafkerk van Noorwegen te bezichtigen. De weg ernaar toe is vaak heel erg smal, dus dat betekende erg goed uitkijken! Oorspronkelijk hebben al twee andere kerkjes op deze plaats gestaan, waarbij de oudste uit de elfde eeuw dateert. De huidige staafkerk van Urnes is de derde kerk en stamt uit de twaalfde eeuw, maar heeft nog wel een aantal onderdelen uit de eerste kerk (waaronder de zeer rijk versierde deur aan de zijkant). Helaas waren ze met een grootschalige reconstructie van de staafkerk bezig, omdat een deel van de fundering is weggezakt. Veel van het interieur was dus afgedekt tegen het stof, of tijdelijk zelfs uit de kerk verwijderd. Toch was een deel van het oude houtsnijwerk te zien. Van een gids (oorspronkelijk afkomstig uit Nederland) kreeg ik een aantal zaken over de kerk uitgelegd.
Met de veerboot ben ik vanaf Ornes naar Solvorn gegaan. Van daaruit ben ik naar Kaupanger gereden om daar de staafkerk van Kaupanger te bekijken. De kerk zelf is iets minder indrukwekkend dan die in Urnes, maar hier kun je het interieur tenminste wel goed bekijken. Veel dingen zijn gekleurd in felle kleuren (geel, blauw, rood). Ook hier vond je veel indrukwekkend houtsnijwerk.
Vanaf Kaupanger vervolgde ik mijn reis naar de Sjøtun Camping in Balestrand. Onderweg heb ik de veerboot van Hella naar Dragsvik genomen. Daarna was het nog maar een paar kilometer naar de camping, die ik met behulp van de TomTom snel had gevonden. Omdat de supermarkt om 18 uur zou sluiten, heb ik nog snel even wat boodschappen wezen doen. Na het uitpakken van de spullen heb ik macaroni met knakworstjes en soep gegeten.
's Avonds later ben ik nog even het dorpje ingewandeld. Ook in dit kleine dorpje staat een (replica) staafkerk die er ook wel leuk uitziet. Wel was deze nog niet zo oud. Het weer begon vandaag wat regenachtig, maar daarna klaarde het op en was het een mooie en warme middag. Net voordat ik Balestrand inreed had ik 4000 kilometer op de teller staan. Een flinke afstand na 13 dagen vakantie...


Tuesday, August 25th, 2009.
Voor vandaag ben ik van plan om naar het beroemde treintje (Flåmsbana) van Flåm naar Myrdal te gaan, met onderweg een paar bezoekjes aan staafkerken. Rond 9:30 uur vertrok richting de haven in Dragsvik, om daar, via Hella, de veerboot naar Vangsnes te nemen. Niet lang daarna kwam ik langs de staafkerk van Hopperstad. Ditmaal ben ik binnen geweest, mede omdat er wederom entreegeld (50 NOK) werd gevraagd.
Na een mooie rit door een ongelovelijk mooie omgeving, maar ook met veel lange tunnels kwam ik rond één uur aan in Flåm. Na een kaartje (retour, 330 NOK) te hebben gekocht, kon ik met de trein van 13:35 richting Myrdal. Onderweg heb je mooie uitzichten en kom je langs mooie watervallen, etc. Op het tracé van zo'n twintig kilometer stop je regelmatig bij een aantal stationnetjes.
Als verrassing wordt er bij de mooie Kjosfossen waterval een 'toneelstukje' opgevoerd. Daarbij maken een paar vrouwen op sfeervolle muziek bewegingen. Het klonk goed en zag er wel leuk uit. Aangezien er in Myrdal (op 866,5 meter hoogte) niks te doen is, ben ik weer met eerstvolgende (dezelfde) trein weer terug naar Flåm gegaan. Het duurt een klein uur (enkele reis) om het hoogteverschil van zo'n 865 meter in 20 kilometer te overbruggen. Onderweg werd hetzelfde stukje weer opgevoerd bij de Kjosfossen. Allemaal erg toeristisch dus!
Als laatste voor vandaag staat nog een bezoek aan de staafkerk van Borgund op m'n lijstje. De rit naar Borgund is zeer speciaal. Ik koos niet voor de 24,5 kilometer lange Lærdaltunnel, maar juist voor de Horndalvegen over een schitterend mooie hoogvlakte. Even na Aurland (een smalle weg met haarspeldbochten) kom je langs het uitzichtpunt Stegastein. Vanaf deze locatie heb je een weergaloos uitzicht over de Aurlandfjord. Het gebied waar je doorheen rijdt lijkt wel een erg desolaat en ruig maanlandschap. Een erg unieke ervaring!
Helaas was ik net een half uurtje te laat om de Borgund staafkerk nog van binnen te kunnen bezichtigen, maar dat weerhield me er niet van om toch een paar mooie foto's van deze imposante kerk te maken. Vandaar was het nog een kleine 100 kilometer terug naar Balestrand, incl. twee overtochten met de veerboot (die gelukkig direct klaarlagen om af te varen toen ik aankwam). Om acht uur 's avonds was ik weer terug op de camping, waar ik gebakken aardappeltjes met knakworstjes en soep heb klaargemaakt en opgegeten. Het weer vandaag was zwaarbewolkt met af en toe wat regen.


Wednesday, August 26th, 2009.
Na de lange en drukke dag van gisteren is het vandaag tijd voor een rustdag. Na lekker uitgeslapen te hebben, heb ik een ronde gereden richting het westelijke fjordengebied, waarbij ik langs de oever van de Sognefjord terugging naar Balestrand. Onderweg kwam ik ook nog langs een paar mooie watervallen.
De temperatuur is vandaag prima, dus lekker korte broeken weer! In Høyanger heb ik nog even wat boodschappen gedaan voor de komende dagen. Voor de rest heb ik het vandaag lekker rustig aan gedaan. Ik heb een flinke maaltijd bereid met macaroni, gekruide worstjes en soep. Lekker hoor! Na het avondeten heb ik alvast de route voor de volgende reisdag uitgestippeld. 's Avonds heb ik ook alweer wat spullen in de auto gepakt, waarna ik vroeg onder de wol ben gegaan.


Thursday, August 27th, 2009.
Om de veerboot van 8:20 uur vanuit Dragsvik naar Vangsnes (via Hella) te nemen, moest ik vanochtend al vroeg op. De in het reisboekje aangegeven route zou ca. 150 km zijn, maar door te kiezen voor een route die de Hardangervidda (Eidfjord - Geilo) oversteekt, kwam ik uit op ruim het dubbele aantal kilometers. Leuk!
Desalniettemin werd het een rustig dagje, aangezien ik samen met William en Femke al rond twee uur 's middags op de Garen Camping in Vøringfossen aankwam.
Onderweg ben ik nog een paar keer gestopt om van de schitterende uitzichten te genieten. Een groot deel van de dag was het zwaarbewolkt en regenachtig. Tussen Vik en Vinje heb ik letterlijk even een tijdje in de wolken gereden. Vlak voordat we de camping bereikten zijn we nog bij de Vøringfossen waterval geweest. Bij deze waterval stort het water zich zo'n 180 meter naar beneden. Dat is een adembenemend gezicht!
Bij de waterval was het nog erg lekker warm weer (zelfs de korte broek weer even aan gehad). Op de camping hebben Femke en William nog een potje geschaakt, waarna we nog even gezellig hebben gebabbeld. Daarna trok het de lucht weer helemaal dicht, werd het erg mistig en begon het ook weer te regenen. De andere koppels (op William en Femke na dus) kwamen allemaal pas na vieren aan op de camping en hadden de hele dag nog geen mooi weer gehad. Als avondeten stond spaghetti, een beefburger en soep op het menu, met chocoladepudding (met vanillesaus) als toetje. Helaas hebben ze in Noorwegen, net als in Frankrijk en Italië, weinig kaas gegeten van lekkere toetjes...


Friday, August 28th, 2009.
Vanochtend heb ik redelijk uitgeslapen, zodat ik pas rond negen uur vertrok voor een bezoek aan de stad Bergen. Onderweg moest ik weer een keer een fjord met de veerboot oversteken (van Brimnes naar Bruravik). Omdat ik onderweg langs het dorpje Voss kwam, ben ik eerst naar de Tvinnefossen geweest, een waterval tussen Voss en Vinje. Dit is een erg mooie waterval die getrapt naar beneden valt.
Na een rit van zo'n twee uur kwam ik aan in Bergen. Het weer in Bergen was zoals het zo'n 200 dagen per jaar is: volle bak regen! In de stad had ik al snel een overdekte parkeergarage gevonden. Het is wel duur parkeren, maar dat terzijde. Het centrum met de beroemde Bruggen (oude houten handelshuizen) had ik al snel gevonden. Ook niet te missen is de vismarkt in het centrum, al heb ik de verschillende soorten vis wel aan me voorbij laten gaan. Omdat ik ondertussen al zeiknat was geregend besloot ik om maar weer snel weg te gaan uit Bergen. Met zoveel regen is er gewoon weinig lol aan...
Op de terugweg kwam ik nabij Norheimsund langs de de mooie Steindalsfossen. Deze waterval is extra speciaal, omdat je er onderdoor/achterlangs kunt lopen. Gelukkig was het net weer even droog, dus ik heb hier een paar mooie foto's kunnen nemen. In Norheimsund heb ik weer even wat boodschappen gedaan. Even voor acht uur 's avonds kwam ik weer aan op de camping. Al met al was het een lange dag geworden, want Bergen ligt immers niet echt naast de deur. Omdat ik al zo laat ben, heb ik maar snel wat eten klaargemaakt (gebakken aardappeltjes, beefburger, soep en chocoladepudding). In Vøringfossen zou ik maar twee keer overnachten, dus vanavond heb ik de boel weer opgeruimd en in de auto gepakt. Daarna ben ik snel onder de wol gedoken.


Saturday, August 29th, 2009.
Om 9:00 uur vanochtend vertok ik richting de laatste accommodatie: Hovden Fjellstoge. Onderweg heb ik heel veel regen gehad, maar gelukkig waren er op een aantal watervallen na ook niet veel bezienswaardigheden. Al om 12:30 uur had ik de sleutel van het hytte al.
Om het geen al te sombere dag te maken, ben ik in de omgeving wat gaan rondkijken. Zo kwam ik langs de Dammar Vatnedalsvatn. Dit zijn twee dammen om water in het Vatnedalvatnet te houden. Het reservoir heeft een zuidelijke en noordelijke dam en deze zijn gebouwd tussen 1978-1984. Het reservoir heeft een inhoud van zo'n 1150 miljoen m³ water. Vanaf de dammen heb je tevens een mooi uitzicht over de unieke omgeving met veel bos, water, poeltjes/vennetjes, meertjes, etc.
Na het bezoek aan de kunstmatige dammen ben ik nog even doorgereden naar Bykle, waar een oud kerkje staat. Het kerkje schijnt een uniek interieur te hebben met rozenschilderingen. Het kerkje is alleen in hoogseizoen (gratis) toegankelijk voor publiek, dus ik kon helaas binnen geen kijkje nemen. Wel heb ik een paar mooie foto's van de buitenkant van het kerkje genomen.
Het avondeten bestaat ditmaal uit spaghetti, een hamburger, soep en chocoladepudding na. Lekker! Voor de komende dagen heb ik nog niet al te veel op het programma staan, mede omdat de weersvoorspelling ook niet al te best zijn. Wel heb ik even wat foldertjes over de omgeving doorgekeken om inspiratie op te doen. Om lekker uit te rusten ben ik maar lekker vroeg onder de wol gekropen.


Sunday, August 30th, 2009.
Vandaag heb ik lekker uitgeslapen, want pas rond een uur of tien werd ik pas wakker. Na een lekker ontbijtje ben ik in de auto gestapt om een (hopelijk mooie) route te rijden. Het weer was gelukkig iets beter vandaag, al was het met een graad of 10 beslist niet warm te noemen. Daarbij waaide er een straffe wind, die er wel voor zorgde dat de regenwolken wat uiteen werden gedreven. De rit ging naar het gehuchtje Lysebotn, gelegen aan een uiteinde van de Lysefjord. Deze fjord is voornamelijk bekend vanwege de beroemde Prekestolen aan het andere uiteinde.
De omgeving hier is wederom zeer uniek! Veel meertjes, stuwmeertjes, poelen en plassen, ruwe en gladde geërodeerde rotspartijen, etc. De hoger gelegen delen en de gebieden met weinig nutriënten in de bodem zijn begroeid met lage grassen en mossen. Een groot deel van het hoogland gebied ligt dan ook boven de boomgrens. De weg is vaak erg smal en aan het einde (nabij Lysebotn) doemen er tientallen haarspeldbochten op om een hoogteverschil van zo'n 800 meter te overbruggen over een afstand van acht kilometer. Aangezien er maar één weg door dit gebied loopt ging ik weer via dezelfde weg terug. Een andere weg kiezen betekent dan ook een serieuze omweg! De enige weg door dit gebied is overigens wel heel erg mooi om te rijden. Zeker weten een aanrader!
Al met al heb ik ook vandaag weer een kleine 300 km gereden. In mijn hutje heb ik gebakken aardappeltjes met appelmoes, frikadelletjes en soep klaargemaakt. Dat ging er prima in! Om de tijd wat te doden heb ik 's avonds nog wat foldertjes gelezen.


Monday, August 31st, 2009.
Ook vandaag heb ik weer lekker uitgeslapen. Rond een uur of elf ben ik in de auto gestapt om weer een rondje te maken. Het zou de hele dag miezeren en licht regenen, dus alles beter dan een hele dag binnen zitten en je vervelen in het hutje.
Onderweg ben ik nog langs de staafkerk van Eidsborg gekomen. Ik daar even rondgekeken, maar ben niet naar binnen geweest. Verder heb ik vandaag weinig gedaan, dus ik was ook mooi op tijd weer terug in Hovden. Op de camping heb ik weer wat gelezen en op tijd wat lekkers gekookt: spaghetti, een hamburger en soep. Als toetje had ik een bakje met lekkere chocoladepudding. Na het douchen heb ik de boel weer opgeruimd en ingepakt, omdat ik morgen op weg ga naar Oslo. In feite zou dat de laatste vakantiedag in Noorwegen worden voor deze vakantie.


Tuesday, September 1st, 2009.
Vandaag stond de reis naar Oslo op het programma. De rit verliep erg voorspoedig, al had ik wel wat regen onderweg. Even ten westen van de stad Notodden heb ik nog een bezoek gebracht aan de 'kathedraal' onder de staafkerken, de staafkerk in Heddal. Deze kerk is echt prachtig om te zien en het is een must om hier ook binnen even een kijkje te nemen!
Om 14:00 uur was ik al in Oslo, zodat ik nog even in het centrum kon rondkijken. Ik ben onder andere even naar het koninklijk paleis geweest en verder heb ik even in wat winkels rondgekeken. Na zo'n twee uur en vele Noorse Kronen lichter (wat is parkeren daar duur!) ben ik naar de haven gereden. Daar ontmoette ik niet geheel toevallig weer een aantal medereizigers. Vanaf 17:30 begon het inchecken en stond ik klaar voor het het 'boarden'. Het 'boarden' zelf begon pas om 19:00, dus we moesten allemaal erg lang wachten.
Eenmaal op de boot heb ik daar even rondgekeken. De Noorse Kronen die ik nog over had, heb ik direct maar even opgemaakt aan lekker snoep. Dan zien we eventueel volgend jaar wel weer... De veerboot van StenaLine is ditmaal iets kleiner dan die op de heenweg naar Zweden. De slaaphut was wederom prima in orde. Als avondeten heb ik lekker makkelijk gedaan door een paar stukken pizza te kopen met een megagrote beker cola. 's Avonds heb ik gezellig met Jorien, Wolter, Femke en William gekaart tot na even na middernacht. Dat zou dan wel een erg korte nacht worden, maar wat maakt het uit...


Wednesday, September 2nd, 2009.
Al om 6:00 uur ging de wekker weer af. Na mezelf snel opgefrist te hebben, heb ik snel een ontbijtje naar binnen gewerkt. Daarna was er nog genoeg tijd om even op de boot rond te kijken, terwijl we langs de Deense kust voeren. Niet veel later voeren we de haven van Frederikshavn binnen.
De TomTom had ik ondertussen weer ingesteld op 'Thuis'. Om 8:00 uur ging iedereen weer van de boot af om zijn of haar weg te vervolgen. Het was erg mooi weer onderweg met oplopende temperaturen. In Denemarken had ik wel af en toe last van een heel heftige stortbui. Na een vlotte reis was ik rond 11:15 alweer in Duitsland, maar toen begon de ellende pas echt: erg veel Stau voor Hamburg en Bremen en Baustelles onderweg. Met een vertraging van zo'n twee uur kwam ik rond 18:00 uur weer aan in Rijssen. Daar heb ik alles uit de auto gepakt en de boel weer opgeruimd. Al met al heb ik in 22 dagen 7241 kilometer gereden (eindstand: 50719). Het totale aantal foto's komt uit op bijna 1600.
Al met al is het een onvergetelijke vakantie die zeker te kort duurde. Ik hoop dat je hebt genoten van mijn ervaringen en de foto's in de verschillende fotoalbums. Volgend jaar weer?!