Startpagina:: Foto's ::Vakantie 2005
~
Tijdens de zomervakantie van 2005 ben ik 2,5 week naar Frankrijk geweest.

Zaterdag 16 juli 2005.
Vandaag was het dan zover, we gingen op vakantie en vertrokken rond 7:15 's ochtends. Na enkele tussenstops kwamen we rond 19:00 aan op camping 'Les halles' in Decize. Direct maar alles opgezet en een hapje gegeten, want het was nog erg lekker weer. Op deze camping waren we al 2 keer eerder geweest. Eén keer toen pap en ik naar de Formule 1 zijn geweest (2003) en één keer ook als overnachtingplaats op doorreis naar Zuid-Frankrijk (2004) net als dit jaar. De eerste dag mocht ik direct al lekker veel kilometers maken. Vanaf Maastricht tot ergens in Frankrijk (dus door compleet België) heb ik zo'n 310 km gereden. Later heb ik nog ±70 km naar de camping gereden. In het Fotoalbum kun je onder andere een paar mooie foto's zien die ik onderweg heb gemaakt. Om iets voor middernacht lag ik al in m'n tentje.

Zondag 17 juli 2005.
Zondagochtend hadden we de tent al weer redelijk op tijd en droog ingepakt. We wilden toch zo snel mogelijk naar de streek van bestemming. Na zo'n 10 km mocht ik al achter het stuur kruipen. De eerste rit tot aan het tanken in Clermont Ferrand was ongeveer 85 km. Daarna heb ik nog zo'n 230 km gereden totdat we in Figeac aankwamen. Ondertussen kon ik erg veel ervaring opdoen in het rijden in de bergen (eerder terugschakelen en remmen op de motor). Eenmaal aangekomen op camping 'Les rives du Célé' in Figeac hebben we direct een band van de vouwwagen verwisseld, omdat die flink aan zijn eind was. Stalen banden binnenin het karkas waren compleet gesprongen, waardoor de band flink vervormd was. We hadden onderweg al vernomen dat de band boven de 105 km/h ook steeds zo'n hard/trillend geluid begon te maken, maar dit hadden we toch niet verwacht. Gelukkig bleef verder alles wel heel. Ook het weer was nog steeds perfect, onderweg hadden we zelfs maximale temperaturen van boven de 35º C. In het Fotoalbum kun je wederom een paar leuke foto's van vandaag bekijken. Ook heb ik die avond voor het eerst een half bakkie koffie gehad. Nou, lekker is anders... Tussenstand na 2 dagen: ik heb al bijna 700 km afgelegd.

Maandag 18 juli 2005.
Dit was meer een dag om een beetje bij te komen van de afgelopen reisdagen. Het weer was ook een stukje minder vandaag. Af en toe sputterde het wat en de temperatuur steeg ook niet al te hoog. Daarom zijn we maar beetje gaan niksen in ons tentje: o.a. naar muziek op m'n nieuwe MP3-speler luisteren. Vooral m'n nieuwe album van Lori Linstruth en de nieuwste single van Ayreon (Come back to me) kwamen flink aan bod. Ook ben ik begonnen aan het eerste boek van Harry Potter. 's Middags zijn we nog naar de supermarkt geweest in Figeac om de koelkast en dergelijke weer aan te vullen.

Dinsdag 19 juli 2005.
Ook deze dag begon wat minder qua weer. Gelukkig klaarde het nog lekker op in de middag. Pap en Karen vermaakten zich wel in het zwembad met golfslagbad. Zelf heb ik lekker in de zon het eerste Harry Potter boek uitgelezen. Verder hebben we vandaag naast de dagelijkse dingen (ontbeten, douchen, avondeten, etc.) niks gedaan. Rond 0:30 viel ik uiteindelijk in slaap.

Woensdag 20 juli 2005.
De dag begon direct goed met schitterend weer. Na het dagelijkse ontbijt, zijn we rond half 1 weggereden om wat van de omgeving te zien. Allereerst kwamen we door Espagnac - Ste. Eulalie. Dit is een mooi klein dorpje aan de voet van het riviertje de Célé wat tussen de bergen door kronkelt. Na het bekijken ervan + het maken van wat foto's zijn we verder gereden richting Cabrerets (±50 km ten westen van Figeac). Daar hebben we kaartjes gekocht voor het bezichtigen van een museum en de prehistorische 'Grotte du Pech Merle'. Omdat we zo'n 2 uur moesten wachten voor we naar beneden mochten, gingen we eerst het museum en de filmvoorstelling bekijken. Zoals altijd was het museum niet erg aantrekkelijk, de film viel nog wel mee. Na een kort praatje (over de geschiedenis van de grot en het verbod om foto's te maken etc.) mochten we om 16:20 naar beneden. Het was lekker koud beneden. Na een wandeling van zo'n 3 km hadden we allerlei prehistorische tekeningen, voetafdrukken, stalactieten, stalagmieten gezien. In het Fotoalbum kun je een paar een selectie foto's bekijken van het bezoek aan het kleine dorpje en het bezoek aan de grot. Op de terugweg mocht ik weer lekker rijden over bochtige weggetjes. Het was ongeveer 70 km. Onderweg zijn we ook weer even bij een supermarkt langs gegaan. Na het eten heb ik weer een heel stuk uit de tweede Harry Potter gelezen.

Donderdag 21 juli 2005.
Opnieuw was het weer super vandaag. Na het ontbijt, etc. ben ik het naar het zwembad en de ligweide geweest. Even een beetje bakken kon zeker geen kwaad, want dit was pas een van de eerste echte mogelijkheid. Pap, mam en Karen zijn samen nog weer naar de supermarkt geweest. Ondertussen lag weer lekker Harry Potter te lezen (ik was van plan om al mijn vier boeken uit te lezen in deze vakantie). 's Avonds heb ik met Karen nog een beetje over de camping gelopen. Op een grasveld vlak bij het meer hebben we nog een paar leuke foto's genomen. Helaas werd het op deze camping nogal snel frisjes. Een trui kwam er zelfs aan te pas, omdat we in een dal tussen twee bergen stonden, waar de wind behoorlijk doorheen trok. Na de cake en cola kwamen de Pringles en stokbrood met brie weer op tafel. Dat is toch wel erg lekker vakantie vieren.

Vrijdag 22 juli 2005.
Rond 10 uur werd ik ongeveer wakker. Rond de middag zijn we weggereden richting Rocamadour, een 13e-eeuws bedevaartsoord, waar onder andere de bijbelse kluizenaarsheilige Zaccheus geborgen ligt. Maar om daar te komen moesten we eerst een eindje lopen in de verzengende hitte. Eenmaal boven aangekomen bij het kasteel hadden we de keus om naar beneden te gaan met de trap of met een lift. We kozen voor de trap, waardoor we onderweg van alles tegenkwamen, zoals kapelletjes met de levensdagen van Jezus. Beneden aangekomen kwamen we op een plein vanwaar je het kleine kerkje binnen kon gaan. Buiten in de rotswand hing nog een zwaard van ene Roland (vroegere protestants leider of iets dergelijks). We liepen nog verder naar beneden, waar we in een druk dorpsstraatje uitkwamen. Het stikte van de souvenirwinkeltjes, maar de sfeer was er niet minder om. Ook een lekker ijsje vanille/chocolade ging er wel in. We moesten alleen alle trappen nu nog een keer weer op naar boven, dat kon je op het laatst dus wel vernemen in je benen. In het Fotoalbum heb ik de mooiste foto's van deze dag verzameld. Ik mocht zowel de heen als terugweg rijden (2x 45 km). Onderweg naar de camping hebben we in Figeac nog kaartjes gekocht om te versturen. Ook zijn we nog even snel bij een supermarkt net buiten Figeac gegaan om toch iets te hebben voor het avondeten. 's Avonds heb ik direct de kaartjes alvast geschreven, zodat we ze morgen met de post mee kunnen doen. Ook heb ik weer lekker genoten van cola, brie met stokbrood. Ik heb het tweede boek van Harry Potter ook uitgelezen. Nu zit de eerste week van de vakantie erop en morgen vertrekken we van deze camping om een plekje te zoeken wat meer naar het oosten (in de buurt van Nîmes). Na een best drukke dag, ging ik om ongeveer 0:30 slapen.

Zaterdag 23 juli 2005.
Vandaag hebben we onze tent en vouwwagen opgebroken om een wat verder door te reizen naar het oosten. Rond kwart voor 11 vertrokken we vanuit Figeac. In het naburige stadje Decazeville heb ik de 19 kaartjes op de post gedaan. Onderweg kwamen we nog langs Millau. Bij deze stad, over de Tarn is een gigantische constructie gebouwd, namelijk een viaduct van wel 2,5 km lang is en die een ondersteunende pilaar heeft die hoger is dan de Eifeltoren (±300 meter). Op een parkeerplaats vlak voor de brug zijn we even gestopt om het kunstwerk eens beter te kunnen bekijken. Tevens kon je mooie foto's maken van de brug en omgeving. Deze kun je dan ook in het Fotoalbum bekijken. Uiteindelijk zochten we in Le Vigan een camping, maar we vonden niet iets geschikts. Daarom zijn we maar doorgereden naar Crespian. Daar is wel een erg mooie camping, 'Le mas de reilhe'. Op deze camping hadden we in 2003 ook al eens gestaan. Crespian zelf ligt ongeveer 25 km ten westen van Nîmes. Na het opzetten van de vouwwagen zijn we nog snel naar de supermarkt gegaan. Na een ijsje gegeten te hebben mocht ik de terugweg rijden. Toen het avondeten op was hebben we ons kleine tentje opgezet. Daarna heb ik nog lekker muziek geluisterd en even met m'n GBA gespeeld. Op deze camping was het opmerkelijk warmer 's avonds, dus we konden nog lekker lang buiten in T-shirt en korte broek zitten.

Zondag 24 juli 2005.
De tweede zondag van de vakantie stond weer in het teken van niks doen. Eerst lekker uitslapen en na het ontbijt zo snel mogelijk richting het zwembad. Van zwemmen kwam dan wel niet zo veel, mja ik ben in ieder geval weer een stuk bruiner geworden. 's Middags lekker veel muziek geluisterd en begonnen aan het derde boek van Harry Potter. Het weer was gewoon schitterend; 's ochtends om 11 uur was het al 28 graden en het maximum lag rond de 40º C. Tussenstand met het aantal gereden kilometers: bijna 900.

Maandag 25 juli 2005.
De dag begon flink bewolkt en het was een stuk minder warm dan gisteren. Na een stukje gelezen te hebben uit Harry Potter, besloten we om naar het Haribo snoepmuseum te gaan. 'Le musée du bonbon' is gevestigd in Uzès, een plaatsje zo'n 20 km boven Nîmes. Je kon er van alles zien en er was ook geen gebrek aan snoep voor de bezoekers. Het is zeker een bezoekje waard! Om alvast een beetje te weten hoe het museum eruit ziet, bekijk dan de foto's in het Fotoalbum. Ook vandaag gingen we even bij de supermarkt langs. Deze dag aten we soep met pizza. Karen en pap gingen nog even een duik nemen in het zwembad, om daarna weer een bakkie koffie te drinken. Ik had mooi wat tijd om de derde Harry Potter uit te lezen. 's Avonds kregen we nog een smsje dat oom Gerrit nog een paar dagen bij ons op de camping kwam. We hebben daarom direct maar even een plekje voor hem gereserveerd voor de komende dagen.

Dinsdag 26 juli 2005.
Vannacht was et nog een beetje regenachtig, maar 's ochtends was alles weer okay. Na een bezoek aan de supermarkt zijn we met z'n 4-en allemaal naar het zwembad gegaan. Pap ging rond kwart voor 3 al op oom Gerrit wachten. Ondertussen lag ik nog lekker bij te kleuren aan de rand van het zwembad. Rond kwart voor 5 arriveerde Gerrit met z'n Alfa. Nadat hij z'n tentje had opgezet, hebben we met z'n 5-en wat gegeten. Na het afwassen moest mijn matje nog gerepareerd worden, de naden lieten wat los... Ik heb maar vast een begin gemaakt aan het vierde boek van Harry Potter opnieuw onder het genot van brie met stokbrood en een beker ijskoude cola. Later die avond zijn we nog even gaan kijken naar een zangduo op de camping. Dit was nogal humoristisch. Rond 1:00 's nachts (vanwege het prachtige zomerse weer) gingen we pas naar bed.

Woensdag 27 juli 2005.
Vandaag besloten we om na het ontbijt een eindje rond te rijden in de omgeving. Ook liepen we met het plan om met een stoomtrein mee te gaan, die over een traject rijdt in de nabije omgeving. Eenmaal aangekomen bij het station in Anduze zagen we dat we nog bijna 2 uur moesten wachten voor het volgende ritje. Daarom maakten we maar even een ommetje in de omgeving van Anduze. Ik reed met Gerrit in zijn auto over gave binnenweggetjes achter pap, mam en Karen aan. In St. Jean du Gard zijn we er nog even uitgeweest. Dit plaatsje is tevens de andere opstapplaats van de stoomtrein. Om op tijd wat kaartjes te kopen, gingen we maar terug naar Anduze. Onderweg haalden we de stoomtrein nog in. Ook daarvan heb ik een foto. Om 15:00 zaten we in de achterste wagon van de stoomtrein. De rook en stank in de 850 meter lange tunnel was waanzinnig. De omgeving was af en toe ook vergeven van dikke rookwolken. Het was een schitterend ritje over diepe ravijnen en langs steile bergen. Na het omkoppelen van de locomotief in St. Jean du Gard zaten we nu ineens direct achter de stoomlocomotief. Het is indrukwekkend om te zien hoe zo'n apparaat al ruim 70 jaar zijn dienst bewijst. Het treinritje van ongeveer 14 km met de 'Train à vapeur des Cévennes' is echt een onvergetelijke belevenis! Het weer was deze dag ook nog eens perfect! In het Fotoalbum vind je de mooiste foto's van deze schitterende dag. Deze dag heb ik zo'n 75 km gereden. Na een bezoekje aan de supermarkt zijn we op de camping nog even snel het zwembad ingedoken. Daarna hebben we weer gegeten. 's Avonds was het weer zo aangenaam dat we maar tot 1:30 zijn blijven zitten.

Donderdag 28 juli 2005.
Na het ontbijt kwam Gerrit aan met een ijsjes, die waren erg lekker. Tevens had hij samen met Karen wat foldertjes meegenomen bij de receptie van de camping om iets leuks uit te zoeken om te doen voor vandaag. De keus viel al snel op kanoën, alleen moesten we nog een mooi traject uitkiezen. Het werd wederom de tocht van Collias naar de Pont du Gard, die wij met ons 4-en al 2 keer eerder hebben gevaren. Maar omdat het toen al zo indrukwekkend mooi was, hebben we het toch nog maar weer een keer gedaan. Aangekomen in Collias (ik mocht weer met de 147 rijden) huurden we 2 kano's met accessoires. Ik besloot om bij 'olifantje' Gerrit in te gaan, wat niet altijd een even goede beslissing was. Toch hebben we onderweg heel wat plezier en lol gehad. Op de foto's in het Fotoalbum is de schitterende natuur te zien tijdens deze fantastische dag! Na ongeveer 2,5 uur kwamen we bij de Pont du Gard aan. Na nog een half uur waren we op de uitstapplaats, waar we ons samen met een aantal mensen verzamelden om samen terug te worden gebracht naar het beginpunt in Collias. Na een tocht van zo'n 10 km in het warme zomerweer kon je je spieren uiteindelijk ook best voelen. Op de terugweg zijn we weer bij een supermarkt langsgegaan en rond 19:30 waren we weer op de camping terug. Dit was de laatste dag van Gerrit op deze camping, want hij zou in 2 dagen terug gaan naar Nederland. Het beviel ons 's nachts zo goed, dat we pas om 2:30 aanstalten maakten om de slaapzak in te duiken.

Vrijdag 29 juli 2005.
De dag begon weer best bewolkt. Na het ontbijt en douchen vertrok oom Gerrit om 11:00. Hij ging eerst nog over de Mt. Ventoux om daarna naar boven te gaan. Na een rit met slecht weer overnachtte hij uiteindelijk in Tournus (100 km ten zuiden van Dijon). Op de camping heb ik lekker veel in Harry Potter gelezen en verder heb ik lekker uitgerust. Mam en Karen zijn ondertussen nog even naar de supermarkt in Sommières geweest. 's Avonds hebben we het spelletje 'Stap op' gespeeld en ik heb weer eens dik verloren. Iets na middernacht ben ik m'n tentje ingedoken. Ik heb daarna nog wel even muziek liggen luisteren.

Zaterdag 30 juli 2005.
Vanochtend werd ik echt door de hitte van de zon uit m'n tentje gejaagd. Na de dagelijkse dingen ben ik met Karen naar het zwembad geweest. Daar even lekker gespeeld en verder bijna de hele middag liggen bruinen. Na een tijdje m'n MP3-speler maar opgehaald en het complete album 'The human equation' van Ayreon geluisterd. Ondertussen gingen pap, mam en Karen bij de supermarkt langs voor het eten voor vanavond. Ze hadden gekozen voor soep met stokbrood en een pizza. Natuurlijk ontbrak het chocolade- of carameltoetje aan het einde niet. Na het afwassen doken ze allemaal behalve ik nog even in het zwembad. Deze avond werd het niet zo laat en lag ik al voor middernacht in het tentje. Tussenstand met het aantal gereden kilometers: bijna 1100.

Zondag 31 juli 2005.
Twee weken van vakantie zitten er alweer op. Opnieuw was het vandaag erg heet. Na het douchen ben ik direct doorgelopen naar het zwembad, omdat Karen en mam daar al waren. In het water zelf ben ik niet geweest, maar iets bijbruinen kon geen kwaad. Toen ik weer uit het zwembad kwam, had pap het idee om lekker even te gaan toeren. Hij had een paar mooie smalle bergweggetjes uitgekozen. Nou, dat was niks teveel gezegd, want de weg was maar breed genoeg voor 1 auto. Dus dat was heel erg alert rijden en veelal in de 2e versnelling. Toch is dit een geweldige manier om ervaring op te doen. In een klein gehuchtje (volgens mij Milliérines) zijn we er nog even uit geweest. Het zag er zo gezellig klein uit. Na nog een tijdje bergop gereden te hebben, kwamen we uiteindelijk bovenaan de Col de l'Asclier. Ook daar zijn we er even uit geweest om van het uitzicht te genieten en om een aantal mooie foto's te maken. Op de terugweg kwamen we door Ganges, waar we een lekker ijsje gegeten hebben. 's Avonds heb ik weer een stuk in Harry Potter gelezen en iets voor middernacht ging ik slapen.

Maandag 1 augustus 2005.
De hele dag was het weer erg onvoorspelbaar. Dus eerst heb ik mijn laatste Harry Potter maar even uitgelezen (het is me toch gelukt). Rond de middag trokken we er maar opuit met de auto. Na een ritje door de zoutvelden kwamen we vlak bij de Middellandse Zee. We zijn even het strand opgeweest, maar het sputterde wat en het was erg fris. Daar was het dus totaal geen strandweer, vandaar ook de lege stranden op de foto. We reden verder naar Montpellier, waar we wat sightseeing hebben gedaan. Bij de foto's in het Fotoalbum staat wel exact wat het is, dus herhaal ik het hier maar niet. We bleven ongeveer een uurtje in deze stad, voordat we weer richting Crespian gingen. Op het eind van de dag klaarde het toch nog best op in de binnenlanden. Rond half tien kregen we nog een erg mooie zonsondergang voorgeschoteld. We hebben 's avonds onze spullen ook al weer een beetje ingepakt, want morgen gaan we weer richting Nederland. Rond 0:30 lag ik weer op één oor.

Dinsdag 2 & Woensdag 3 augustus 2005.
Vandaag al weer redelijk op tijd uit de veren, zodat we om 10:20 uit Crespian wegreden. Het weer was weer erg goed. We hadden gekozen om over RN-wegen (Route Nationale) terug te rijden en wel in twee dagen, zodat we rustig aan konden doen. Tevens konden we zo meer van de omgeving zien, want je kwam door allerlei dorpjes en steden. Het schoot lekker op en ik reed mijn eerste stuk van vandaag 230 kilometer. Maar hoe verder we naar boven reden, hoe harder het begon te regenen en hoe kouder het werd. Om het slechte weer hebben we maar besloten om in één ruk naar huis te gaan, ook al moesten we dan 's nachts rijden. Nadat mam een stuk gereden had was ik weer aan de beurt. Ik reed (na allerlei omleidingen) door tot bij een tankstation in Luxemburg (het was al 0:30). Naast het tanken heb ik daar nog een bekertje met lekker warme chocolademelk gehad. Daarna reed ik weer een heel stuk, zelfs weer door heel België. De rest tot aan ons huis heeft pap gereden. We waren om 5:30 weer thuis. Onderweg heb ik wel wat uurtjes slaap gehad, maar thuis zijn we alle 4 z.s.m. in bed gedoken. Rond een uur of 11 kwam ik er weer uit, om verder die dag alle vakantiespullen weer op te ruimen. Voordat we een bak patat gingen eten heb ik nog even snel twee F1-bladen gehaald om een beetje op de hoogte te blijven. Eindstand: ik heb 1750 kilometer gereden tijdens deze vakantie (±180 km in de 147 van Gerrit).