De Formule 1 Grand Prix in Frankrijk.
Een verslag van het eerste weekend in juli 2003.
|
Vrijdag 4 juli 2003. Inleiding en reisverslag.
|
Op 13 juni 2003 mocht ik mijn Havo-diploma in ontvangst nemen. Omdat de 5 jaren die daaraan vooraf gingen
wel een beloning waard waren, kreeg ik van m'n ouders de aanbieding om naar een Formule 1 race te gaan in
Europa. Dat was al jarenlang mijn droom, dus dit was gewoon super! Samen hebben we besloten om naar de race
in Frankrijk te gaan. Op deze manier konden we de race en de zomervakantie goed met elkaar combineren.
Nadat de koffers, inclusief de 2 tickets (voor mij en m'n vader) gepakt waren, zijn we op vrijdag 4 juli
's ochtends vroeg vertrokken richting camping 'Les halles' in Decize die we al van te voren hadden besproken.
De hele dag had het geregend, maar eenmaal op de camping aangekomen (rond 17:00) was het gelukkig weer
droog. Daar kwamen we de eerste Formule 1 fans al tegen. We hoorden daar direct dat 'onze' Jos Verstappen
Pole-position had getraind in de pre-kwalificatie van vrijdag. Jos had dit keer geluk met het snel
opdrogende circuit. Daarna hebben we de vouwwagen opgezet, met ons tentje ernaast. Na het eten (nasi) en
koffiedrinken (cola) hadden we besproken om op tijd naar de training te gaan van de volgende dag. Daarna
was het hoog tijd om in de slaapzakken te duiken.
|
Zaterdag 5 juli 2003. Trainingen en de kwalificatie.
|
De zaterdag begon al vroeg, maar het was nu lekker zonnig. Eerst snel even wat ontbijten. Daarna onze
spullen pakken die we die dag nodig zouden hebben. Dit zijn o.a. de toegangskaartjes, eten & drinken, een
fotocamera en 2 krukjes. Mam zou ons wegbrengen met de auto, dus het was niet nodig om een parkeerplaats
te zoeken. Tevens konden m'n moeder en zusje dan de auto gebruiken om wat rond te toeren door de omgeving,
want dat was volgens hun leuker dan op het circuit rond te lopen.
Op de heenweg naar het 'Circuit de Nevers'
in Magny-Cours was het heel erg druk op de simpele landweggetjes. Daarom zijn we maar wat eerder
uitgestapt om de resterende afstand te gaan lopen. Dit was vele malen sneller dan met de auto. De sfeer
zat er direct al goed in, want overal langs de wegen stonden kraampjes met T-shirts, petjes en andere
F1-accesoires. In de verte konden we de Formule 1 auto's al horen racen, wat een geweldig geluid! Here we
come...
Maar eerst even de juiste ingang vinden. Gelukkig waren we direct goed en konden al op tijd naar binnen
voor een mooi plekje. We zaten nu aan het einde van de 1e vrije training op zaterdag. Na een
pauze van een kwartier begonnen ze weer. In het begin stonden we zo dicht bij de baan dat we elkaar niet
eens konden verstaan terwijl we maar 20 cm. van elkaar stonden en keihard schreeuwden. Zo gigantisch hard
was dat geluid. Vooral het wegaccelereren van de auto's uit de hairpin was indrukwekkend!
Op de foto's in het Fotoalbum zie
je een aantal auto's bij de hairpin. Tevens zie je de uitbundige fans van de Spanjaard Fernando Alonso.
We hebben ook even bij het stuk baan gekeken waar ze wel meer dan 300 km/h reden, maar daar was het
gewoon niet mogelijk om relaxed te kijken. Dan besef je pas met welke idiote snelheid ze langsrazen.
Nu is er een behoorlijk lange pauze tussen de de 2e training en de kwalificatie. Omdat we
kaartjes hebben voor het midden- terrein van het circuit, kunnen we daar nu mooi even een kijkje gaan
nemen. Het was erg lekker weer om de stands te bekijken, maar ook om een versnapering te nuttigen. Deze
kochten we niet op het circuit, omdat dit schrikbarend duur was. Er was van alles te beleven op het
terrein, zo kon je bij Michelin zelf meedoen aan een pitstopsimulatie. Ook liepen er al wat mooie Mobil-1
gridgirls rond ;-)
Na wat gegeten te hebben en wat aantrekkelijke afleiding in de lange tussenpauze zijn we zijn nu
aanbeland in de echte kwalificatie. Omdat het de dag ervoor nog flink geregend heeft, is de startvolgorde
totaal door elkaar gehusseld. Zo zal als eerste Michael Schumacher komen en als laatste pas Jos
Verstappen. In het Fotoalbum zijn
diverse foto's van coureurs te zien tijdens hun kwalificatieronde.
Om de beurt maakt nu iedere coureur zijn kwalificatieronde. De top 10 ziet er als volgt uit aan het einde
van de kwalificatie: Ralf Schumacher heeft de Pole-position, teamgenoot Montoya staat 2e. De
tweede startrij wordt bezet door Michael Schu- macher en Räikkönen. Vijfde en zesde zijn Coulthard en
Trulli. De fans van Alonso waren niet geheel tevreden met zijn zevende startplek. Ook Barrichello had de
nodige problemen en zal vanaf plek 8 moeten starten. Webber en de Fransman Panis sluiten de top 10.
De kwalificatie is nu zo goed als voorbij. Er zijn weinig verrassingen op te merken. Wel zijn vooral de
coureurs met Michelinsloffen goed voorin te vinden. Ook voor Frentzen ging het niet helemaal lekker. Hij
zou moeten starten vanaf plaats 16, net achter zijn teamgenoot Heidfeld. De Australiër Webber haalt
uiteindelijk een negende startplaats, 2 plekken beter dan zijn teamgenoot Pizzonia.
Wie zaten op de tribune 'Est' van het circuit. Het is een erg lange tribune zonder vaste plekken. Het
was dus erg belangrijk om tijdens de kwalificatie en de race van zondag een goede plaats te bemachtigen
vlakbij de hairpin. Tussen de fans verliep alles ook erg vredig. Ja, bij Formule 1 kan zelfs een fan van
McLaren naast een fan van Ferrari zitten. Over het algemeen gezien waren de tribunes in het lege Franse
landschap goed gevuld. Er heerste een lekker sfeertje op de tribune.
Als laatste in het Fotoalbum zien
jullie mij (let wel, het is alweer een flinke tijd geleden!) met m'n Ferrari sjaal en pet op. Later tijdens
deze vakantie kwam er in de Maranello Store (Italië)
nog een ander gaaf shirt bij. Ik had ook een verrekijker mee, zodat je extra veel kunt zien op de baan.
Samen met de oordopjes behoorde dit wel tot de standaard uitrusting voor een raceweekend. De eerste
Formule 1 dag is nu helaas al bijna voorbij. We bekeken daarna nog een spannende race over 34 ronden
in het Formule 3000 kampioenschap. Deze race startte om 16 uur. Als ik het goed heb, won de Fransman
Sebastien Bourdais.
Na een sms-je kwamen m'n moeder en zusje ons weer ophalen na een supergave dag! Wat een geweldige ervaring
was het toch, maar wat went het snel! We hadden al wel direct weer erg veel zin in de volgende dag...
|
|
Zondag 6 juli 2003. Verslag van de racedag.
|
Na de terugreis naar de camping, hebben we allereerst onze belevenissen aan mam en Karen verteld. Daarna
hebben we lekkere gebakken aardappeltjes gegeten. Na de koffie, cola en een koek was het al weer tijd om
deze geweldige dag echt af te sluiten. We gingen lekker slapen om zondag al weer redelijk op tijd wakker
te zijn. We hebben lekker ontbeten aan de 'Oude Loire' die door Decize stroomt. Daarna weer onze spullen
gepakt, zodat we weer op weg konden naar het circuit.
Ook vandaag was het weer superdruk op de wegen rondom het circuit. Wij gingen er dus weer op tijd uit om
een eindje te gaan lopen. We hadden al op tijd een mooi plekje uitgezocht, omdat het al erg druk was. Na
een tijdje wachten kwam er een bus aanrijden waaruit een heel orkest stapte. Ook hiervan is een foto te
vinden in het Fotoalbum. Even later
kwam er een truck met oplegger aanrijden met daarop alle coureurs. Het was toch gaaf om deze 'personen
van TV' eens in het echt te zien. Ook al zwaaiden ze niet erg uitbundig...
Na de zogenaamde 'driversparade' om 11:15 kwam er een erg gave luchtshow van een straaljager. Het geluid
van de laagvliegende straaljager was ook overweldigend. We werden dus wel goed vermaakt, alleen nog niet
met Formule 1 auto's. Vanwege de reglementen was er namelijk geen warming-up. Om 12 uur was er een race
in de Porsche Supercup. Daar deden o.a. een aantal Nederlanders aan mee: Michel & Jeroen Bleekemolen en
Patrick Huisman. Patrick eindigde het hoogste, namelijk op de 4e plaats.
De Porsche Supercup duurde maar 16 ronden. Er waren flinke gevechten tussen de gelijkwaardige auto's, dus
was het spannend. Na de huldiging begon het opnieuw wat te kriebelen. De Formule 1 wagens en coureurs
begonnen zich voor te bereiden op de race die om 14 uur zou gaan starten. In
het Fotoalbum zie je o.a. Michael
Schumacher op een megagroot TV-scherm, die nog een kort interviewtje geeft vooraf aan de start.
Ondertussen rijden alle coureurs hun auto's naar de startgrid zodat ze daar helemaal startklaar gemaakt
kunnen worden.
Toen was het punt aangekomen waar ik al lang op wachtte, het was 14:00! Na een opwarmronde ging het dan
nu toch echt gebeuren. Ik zou mijn eerste live-race gaan zien van de Formule 1. De start ging niet al te
best voor de 'Rode Baronnen'. Michael viel 1 plek terug achter Kimi Räikkönen. Rubens Barrichello spinde
zelfs aan het einde van de 1e ronde en viel terug tot helemaal achteraan het veld. Hij kon
zichzelf opmaken om een magistrale inhaalrace te gaan rijden.
Op de eerste foto van de race zie je Ralf Schumacher, Juan Pablo Montoya, Kimi Räikkönen en Michael
Schumacher. Op de foto daarna zie je in volgorde van rijden: 2 Jaguars, een Toyota, een BAR, nog een
Toyota, 2 Saubers, een Minardi en een Jordan. We vermaakten ons beiden best op de tribune, zo af en toe
wat drinken en een broodje. Met een lekkere temperatuur (± 30 graden) en een zonnetje in onze rug was het
erg prettig vertoeven.
Na verloop van tijd kwamen dan de eerste pitstops. Deze konden we alleen vanaf de grote TV-schermen
bekijken, want we zaten zelf te ver af van de pitstraat, mede omdat er ook nog een tribune tussen stond.
Wat we op dat TV-scherm te zien kregen, was exact hetzelfde als wat eenieder op TV kan zien. Omdat het
veld dus aardig door elkaar gehusseld werd, kon je zo heel goed het overzicht behouden. Dus je had
hetzelfde als thuis op de bank, maar dan met het geluid en de geur van de reality! Die belevenis is zoooo
gaaf!
Op de andere foto zie je dat de drie coureurs achter Ralf Schumacher de aansluiting verliezen. Vooral
Ralf profiteerde van zijn perfecte Franse rubber. Het was over het algemeen veels te warm voor de
coureurs met banden van Bridgestone, om net zulke resultaten te rijden als de coureurs met het rubber
van Michelin. Ondertussen is Rubens Barrichello bezig aan een sterke inhaalrace. De hairpin geeft hem
vaak de mogelijkheid andere coureurs uit te remmen.
Het was misschien niet de meest spannende wedstrijd van het seizoen, maar er gebeurde toch voldoende om
van te genieten. Jenson Button viel bijvoorbeeld uit, want zijn BAR had de geest gegeven, omdat er geen
drupje brandstof meer aanwezig in zijn benzinetank. Het was dan toch wel erg leuk (niet voor hem, z'n
team en fans) om hem daar in het echt te zien lopen. Ook Jarno Trulli moest opgeven met zijn Renault.
Alle aanwezige chauvinistische Fransen waren daar niet zo blij mee.
Fernando Alonso en Kimi Räikkönen waren ook in een stevig, maar eerlijk gevecht verwikkeld. Elke ronde
kon je mooi zien hoe lastig het inhalen toch eigenlijk is. Kimi kwam er maar niet langs, terwijl hij
overduidelijk sneller was. In het begin van de race lag Kimi ook derde, maar door de pitstops werd hij
een stukje teruggeworpen. Uiteindelijk lukte het Kimi toch om Fernando te passeren.
Na verloop van tijd klom onze Braziliaanse 'Rode Baron' op vanaf de laatste plek naar een uiteindelijke
7e plek (2 punten voor het Wereldkampioenschap). Hij werd zelf wel op een ronde gezet door de
latere winnaar Ralf Schumacher. Het hoogtepunt van de race was eigenlijk wel de spectaculaire 'blow up'
van de Renaultmotor van Fernando Alonso. Op de vraag hoe je fans uit Oviedo (Spanje) en omstreken stil
moest krijgen, kreeg je op die manier een goed antwoord! Wat waren ze ineens stil. Er waren zelfs al een
aantal fans die voortijdig van het circuit vertrokken. Maar de race liep nu toch al op zijn eind. Er
veranderde ook niet meer veel aan de volgorde. Michael Schumacher had alleen nog een kleine kans om
Montoya te pakken. Hij liep wel ongeveer 1 seconde per ronde in, maar er waren niet genoeg ronden meer
om een serieus gevaar te worden voor de Colombiaan.
Op de laatste racefoto zie je Jos Verstappen, die de race uitrijd op ongeveer 4 ronden achterstand van
de winnaar. Hij wordt uiteindelijk als 16e geklasseerd. Daarna volgen nog een paar foto's van
de uitloopronde, met onder meer Michael Schumacher. Schumacher kon daarna op weg naar het podium om zijn
prijs op te halen die hij met zijn derde plek verdient heeft. Op de laatste foto's zie je de uitslag van
de top 6. In de top 10 waren de teams met Michelin banden oppermachtig. Alleen de Ferrari's, voorzien van
Bridgestone banden, konden enigszins de concurrentie aangaan.
Na het zien van de podiumceremonie (zie ook de laatste foto) zijn we rustig de tribune afgelopen. Omdat
we nog voldoende tijd hadden, het was nog maar 16:00, gingen we nog even op het binnenterrein van het
circuit kijken. Het was nu gelukkig al een stuk rustiger op het terrein. We zijn zelfs even op de
hoofdtribune geweest. Daarna zijn we via een brug over het Start-finish gedeelte gelopen. Daarachter
kwamen we uit bij het paddock, waar veel mensen spullen aan het opruimen en de banden aan het wassen
waren.
Ook af en toe zagen we er wat personen (monteurs, etc.) lopen die wel wel eens op TV hadden gezien. Dat
was ook heel leuk om zo eens mee te maken. Na een tijdje te hebben gekeken naar het schoonmaken en
opruimen van de banden, zijn we nog even het binnenterrein overgelopen. Het meeste werd al weer
afgebroken. De kramen met merchandising van de teams werden gesloten. De terrasjes liepen ook al wat
leeg. Het complete evenement liep nu dus echt op zijn einde.
Dus konden we mam en Karen weer een sms-je sturen. Ondertussen liepen we terug naar de uitgang van het
circuit. Het was al lekker rustig geworden. Gelukkig hoefden we ook niet in de file aan te sluiten die
bij de parkeerplaatsen ontstond. Op de terugweg kwamen we ook weer langs allerlei kraampjes, daar heb ik
nog een T-shirt gekocht als aandenken aan de uitkomst van mijn droom...
Mam en Karen stonden alweer op de afgesproken plek te wachten om ons mee te nemen naar de camping.
|
|
Maandag 7 juli 2003. Terugblik en vooruitzicht.
|
We gingen weer op weg naar de camping waar we weer wat gingen eten en nagenieten van de afgelopen dagen,
maar ons avontuur zat er toch echt weer op. Het was al met al een FANTASTISCHE belevenis die ik nooit
meer zal vergeten. De volgende dag (maandag) hebben we een rustdag genomen. Even lekker bijkomen en af
en toe beetje rondkijken in de omgeving.
Die dag erna hebben we alles weer opgebroken en zijn we verder gegaan richting Italië. Daar zijn we nog
naar het museum van Alfa Romeo geweest nabij Milaan. Dit museum (geen enkel museum is leuk, behalve dan
het museum van Ferrari) was er ook een waar ik met plezier heb rondgekeken. Ook hebben we weer een
bezoekje gebracht aan Maranello. In
de Maranello Store heb
ik nog een aantal dingen van Ferrari gekocht, waaronder een erg mooie T-shirt/polo. Verder hebben we nog
een leuke relaxte vakantie gehad.
Ik hoop dat jullie met plezier dit verhaal hebben gelezen. Het kostte veel tijd om het op te stellen en
het duurde nogal lang voordat ik het eindelijk online had, maar volgens mij is het resultaat wel mooi
geworden...
|
|
|