|
|
Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Ayreon heeft platenmaatschappij InsideOut de 5 eerste
albums opnieuw uitgebracht. Dit is de laatste uit deze reeks. Deze versie bevat naast het originele
album uit 1995 ook een CD met daarop 9 semi-akoestische nummers die gespeeld zijn door bekende en
relatief onbekende muzikanten. Omdat Arjen de originele tapes van dit album niet meer had, kon hij
er dus geen uitgave van maken zoals hij dat met
'Actual fantasy revisited'
had gedaan. Daarom besloot Arjen om één of twee simpele bonusnummers (met alleen akoestische gitaar
en zang) aan deze heruitgave toe te voegen. Maar voor hij het wist werden dat dus 9 nummers, die ook
steeds van meer instrumenten en zangers werden voorzien...
Via de links in het menu kun je zowel de zangteksten van het originele album, als die van de speciale
editie lezen. Bij de nummers van de speciale editie staat ook een stukje commentaar van Arjen zelf.
Hieronder vind je een stukje geschiedenis van Arjen en het eerste album van Ayreon.
Het boekje bij dit album bevat allereerst een kort verhaal waarin Arjen uitlegt hoe het allemaal
tot Ayreon gekomen is: "Het begin van de jaren '90 was geen makkelijke tijd voor me, want
het was niet mogelijk om een nieuwe deal te sluiten met een platenmaatschappij voor onze band
Vengeance. Na 9 jaar met goede en slechte momenten zijn we uit elkaar gegaan. Daarna wilde eigenlijk
niemand ook maar iets te maken hebben met mijn nieuwe band Planet Nine. Daarbij kwam ook nog dat de
4-jarige relatie met mijn vriendin op de klippen liep. De pech kon niet op, want ook mijn soloalbum,
uitgebracht onder de naam Anthony, flopte hopeloos...
Al mijn pogingen om een commercieel succes te bereiken mislukten volledig. Daarna dacht ik dat het
maar eens tijd zou worden om een langdurige droom van me uit te laten komen, iets waarvan iedereen
zeker was dat het commercieel zelfmoord zou zijn: een rock opera maken met veel verschillende
muzikanten. Dus geen tegemoetkomingen meer naar platenmaatschappijen, de pers, bandleden of zelfs
fans, maar gewoon zelf al mijn favoriete muziekstijlen bij elkaar brengen: van de epische rock van
Rainbow en Queen, tot de sfeervolle geluiden van Hawkwind en Pink Floyd, van de psychedelische pop
van de Beatles tot de stevige folkmuziek van Led Zeppelin en van het bombastische progressieve ELP
en Rick Wakeman tot aan de theatrale concepten zoals 'Tommy' van The Who en 'Jesus Christ Superstar'
van Andrew Lloyd Webber. Ik wilde gewoon een album maken waar ik de rest van mij leven trots op kon
zijn, ook al zou iedereen het verschrikkelijk vinden...
En dat was ook het geval... Iedereen lachte me uit, omdat ik een progressieve rock opera opnam in
de jaren '90. Platenmaatschappijen vertelden me recht in m'n gezicht (hieronder kun je een aantal
van de vertaalde antwoorden lezen) dat er totaal geen markt was voor dit soort muziek. Na een
jaar langdurig proberen een deal te sluiten, waren er uiteindelijk een Japanse en een Nederlandse
maatschappij geïnteresseerd om een album uit te brengen. Dit gebeurde, ook al waren de
verkoopaantallen in het begin erg laag, maar tot ieders verbazing (inclusief die van mijzelf)
begonnen die aantallen te stijgen en ze zijn sindsdien niet meer gestopt!
Arjen (2005)"
|
|
----------
"Beste Anthony,
Bedankt voor je telefoontje van vandaag.
We hebben met elkaar overlegd over de 'Symphonic rock opera' demo die we ontvangen hebben. Laat
ik beginnen met het feit dat je echt goed werk hebt geleverd en ik geef je namens ons allen veel
respect voor dit werk. Ons enige commentaar gaat dus niet over de muziek, maar over de richting
waarin we als MVP maatschappij gaan. De promotiefactoren van ons passen niet volledig bij de muziek
en daarom is het uitbrengen van een album niet realistisch om het ten goede te laten komen aan
beide partijen.
Sta open voor ons diepste respect voor jou werk en ik wil je bedanken voor de aanbieding, maar
helaas zullen we het moeten afslaan."
----------
"RE: AYREON
Wij vinden de muziek ook fantastisch. Het spijt me om te zeggen, maar hoe dan ook, het is voor ons
niet mogelijk om het project op de markt te brengen, omdat het erg lastig is om muziek uit dit genre
uit te brengen in Japan."
----------
"Beste Arjen,
Ja, we hebben het ontvangen en zijn net klaar met het intensief luisteren naar dit werk. Maar het
voelt te conceptueel, progressief en theatraal voor wat we op dit moment zoeken om uit te brengen
voor de Brunette maatschappij. Het materiaal is erg goed, maar het spijt ons dat het voor ons niet
mogelijk is om je verder te helpen met de band en dit product."
----------
"Beste Judith,
Dit is de eerste keer dat ik contact met je opneem. Mijn naam is Masa Hori, productmanager van
Polydor K.K. Japan. Ik heb de opname van de rock opera zeker ontvangen. Het spijt me, maar toch zal
ik je moeten informeren dat we het niet uit kunnen brengen.
Laten we contact houden."
----------
"We begrijpen de hoeveelheid talent en kwaliteit die geïnvesteerd is in dit album en daarom
willen we niet dat de kansen voor dit project afnemen als je eventueel een deal met een grotere
maatschappij met meer ervaring in soortgelijk werk kunt sluiten. Het spijt me, maar we kunnen
niet verder werken met dit album, maar ik hoop dat je onze positie en situatie wat dit betreft
begrijpt."
----------
"Beste Arjen,
Sorry, het is niet mogelijk om je verder te helpen met je solo, maar we wensen je er veel succes
mee, waar het ook maar uitgebracht wordt."
----------
"Bedankt voor je fax van afgelopen week.
Eigenlijk heb ik deze cassette, die Ed van Zijl (van Mascot-records) me op de terugreis naar
Duitsland vanaf Dynamo Open Air gaf, al gehoord. Ik ben bang dat ik je moet zeggen dat ik eigenlijk
niet echt aangegrepen werd door het hele project, dat in mijn ogen veels te normaal is voor onze
markt. Ik vind het concept wel aardig, maar ik denk niet dat de verwachte verkoopaantallen het
rechtvaardigen om een album door Edel Records uit te laten brengen.
Nogmaals bedankt voor je getoonde interesse."
|
|