Dagtochtjes in Nederland tijdens de zomervakantie van 2008.
|
Dit jaar ga ik niet met mijn ouders mee op zomervakantie, maar blijf ik thuis om daar zo af en toe een keer
een mooi dagtochtje te maken. De eerste uit deze reeks vond vandaag plaats.
Een aantal weken geleden kwam het idee in mij op om eens een fietstocht te maken naar de Duitse grens. In het
verleden heb ik dat met schoolkamp al eens gedaan, maar toen was het één dag fietsen, een paar dagen op een
kampeerboerderij en daarna weer een dag terug naar huis fietsen. Nu dus heen en terug fietsen op één dag. De
afgelopen weken heb ik steeds eindjes gefietst, dus qua conditie zou het moeten lukken. Vandaag was het erg
mooi weer en was er nauwelijks wind. Prachtig fietsweer dus. Vanuit Rijssen ben ik via Wierden en Almelo
richting Tubbergen gefietst, om vanuit daar via Hezingen naar de grens te gaan. Binnen 2 uur heb ik de circa
35 kilometer gefietst. Bij de grens heb ik een paar leuke foto's genomen die je in
het Fotoalbum kunt bekijken. Op de
terugweg ben ik via Ootmarsum en Fleringen weer teruggefietst richting Almelo. Ootmarsum is een mooie oude
Twentse stad. Hier was het erg gezellig en van de smalle sfeervolle straatjes heb ik nog een paar foto's
genomen. Later kwam ik nog langs de Kroezeboom, een van Nederlands oudste bomen. In het verre verleden werd
hier recht gesproken en ook vonden er (geheime) kerkelijke bijeenkomsten plaats. Om die laatste redenen staat
er nu nog steeds een klein houten kapelletje naast de boom. Helaas waren ze net vandaag met het onderhoud
van de boom bezig, maar de foto's zijn er toch niet minder om, denk ik... In de bossen rondom Fleringen kwam
ik nog langs de oude havezate 'Herinckhave', een mooie woning met bijgebouwen en een gracht eromheen. Als
laatste kwam ik in de buurt van Albergen nog langs een oude koren- en pelmolen. Deze Fleringer molen uit 1846
is een speciale molen, omdat deze compleet is opgebouwd uit stenen. Hopelijk vind je de foto's in
het Fotoalbum mooi. Na een korte stop
in Almelo waar ik een ijsje hebt gehaald en opgegeten ben ik weer naar huis gefietst. Onderweg fietste ik
vaak door schitterende natuur, maar omdat ik een beetje door wilde fietsen heb ik hier helaas geen foto's van
kunnen maken. Toch was het al met al een leuke en inspannende dag. En de eerste 'missie' is voltooid!
|
|
Ook vandaag was het weer weer erg lekker om te gaan fietsen. Omdat de natuur ook dichtbij huis erg mooi is,
heb ik vandaag een aantal mooie foto's genomen van de omgeving van Rijssen. Het gaat hier om de gebieden:
Friezenberg, Borkeld, Holterberg en de rivier de Regge. In
het Fotoalbum kun je ruim 40 foto's
bekijken.
|
|
Omdat het vandaag slechter weer zou worden had ik gisteren bedacht om naar het Spoorwegmuseum in Utrecht
te gaan. Maar toen ik vanochtend de weersvoorspelling en de buienradar zag, zag alles er toch een stukje
zonniger uit. Een andere dag ga ik wel naar het museum, vandaag ga ik wat anders doen: naar Muiden. Om
precies te zijn, kasteel Muiderslot.
Alleen had het openbaar vervoer besloten om lastig te gaan doen. Er was een stroomstoring bij Amersfoort
waardoor er geen treinverkeer mogelijk was. Dus om toch in Utrecht te komen moest ik omreizen via Arnhem.
Na circa twee uur te hebben verloren kwam ik uiteindelijk via Weesp in Muiden aan rond 13:30. Ik was 's
ochtends echter al rond 9 uur van huis vertrokken.
Daar was het niet moeilijk om kasteel Muiderslot te vinden. Eenmaal aangekomen heb ik een kaartje gekocht om
naar binnen te mogen. Daarbij heb ik nog een extra kaartje gekocht voor een rondleiding door het kasteel.
Als eerste kwam je bij de toegangspoort waar je via de ophaalbrug onder de poorttoren moest doorlopen. Hier
kwam je bij de binnenplaats van het kasteel. Ik besloot eerst de zogenaamde 'ridderroute' te volgen die je
tot in de top van de westertoren leidde. Vanuit deze toren had je een prachtig uitzicht over Muiden. In
het Fotoalbum kun je foto's hiervan
bekijken. Het in circa 1285 door graaf Floris V gebouwde kasteel is bijna volledig uit steen opgetrokken.
Enkel dakconstructies, deuren en een aantal vloeren zijn van hout. Via deze route kwam je ook bij een
ruimte waar diverse ridderkostuums te zien zijn. Het kasteel is sinds de tijd dat het een museum is weer
teruggebracht in de 17e-eeuwse staat, de tijd dat de bekende Nederlandse dichter Pieter Cornelisz.
Hooft (P.C. Hooft), als zoon van een Amsterdamse burgemeester, er woonde.
Om 14:30 startte de rondleiding met gids door het kasteel. Eerst kwamen we in de woonkamer van P.C. Hooft,
waar hij 38 jaar heeft gewoond. Het bevondt zich in de oostertoren en was niet echt groot. Er stond een groot
ledikant waar ze wel met 6 mensen in moesten slapen. Ook hangen er nu veel prachtige schilderijen. P.C. Hooft
was toentertijd een belangrijk man die ook in de politiek veel had te vertellen. Daarnaast bestuurde hij
meerdere gebieden en was hij rechter. Later tijdens de rondleiding kwamen we nog in de Ridderzaal, waar ook
recht werd gesproken. De gids betrok de aanwezige kinderen er goed bij en ook steeds kwamen oerhollandse
gezegden naar voren, die al uit de Middeleeuwen stammen. Een aantal van de schilderijen betrof de zogenaamde
Muiderking, een vriendenkring van P.C. Hooft met andere bekende dichters. P.C. Hooft nodigde namelijk geregeld
andere bijzondere mensen (schrijvers, dichters en andere kunstenaars) uit om te logeren in het kasteel. We
kwamen onder andere door de eetkamer en de keuken, die ook elk hun typische kenmerken hebben. Wellicht de
mooiste zaal was de Ridderzaal, een zaal met veel schilderijen en erg bijzonder meubilair. Tenslotte bezochten
we de logeerkamer waar P.C. Hooft zijn gasten heeft ontvangen. Hoe graag ik jullie ook wat van deze kamers
zou willen laten zien, het was helaas niet toegestaan om hier te fotograferen...
Na de rondleiding heb ik nog de 'torenroute' gevolgd, waarin je ook langs diverse exposities kwam en een film
kon bekijken in de filmzaal. Echter wanneer je de rondleiding hebt gevolgd, dan voegt de film eigenlijk zeer
weinig toe aan wat je zojuist hebt gehoord. De torens en de gallerij met schietgaten en kantelen zijn ook erg
indrukwekkend. De foto's hiervan kun je in
het Fotoalbum bekijken. Als laatste
heb ik nog een bezoekje gebracht aan de aangrenzende tuin van het kasteel. In deze kasteeltuin groeien de
meest uiteenlopende planten, groenten, kruiden, specerijen, etc. Ook dit is zeker een bezoekje waard. Eerder
op de dag is er ook nog een show met roofvogels, maar daarvoor was ik er helaas te laat. Wie weet een volgende
keer... Na veel gedoe onderweg en slecht weer kwam ik rond een uur of 19:30 weer thuis, waar ik nog wat eten
voor mezelf moest gaan koken. Dat smaakte allemaal opperbest na zo'n lange actieve dag!
|
|
Afgelopen maandag dus geen bezoekje aan het Spoorwegmuseum te
Utrecht, maar vandaag wel. Rond een uur of 11 wandelde ik de mooie stationshal aan de Maliebaan binnen. Deze
oude stationshal huist diverse wachtkamers, waaronder een koninklijke wachtkamer en een eetzaal. Onder de
overkapping kon je al een mooie stoomlocomotief bekijken. Dit is de 'NS 2104' (oorspronkelijk 'HSM 504') uit
1914, die al ruim 50 jaar in het museum is te bewonderen). Achter deze locomotief zijn een paar speciale
wagons gekoppeld waarmee de koninklijke familie zo af en toe reisde. Na hier verder rondgekeken te hebben
liep je door naar het nieuwe gebouw. Hier kwam je uit bij de zogenaamde 'Werkplaats', waar voornamelijk
elektrische locomotieven staan opgesteld. Bij diverse treinen werden geregeld korte mini-rondleidingen
gegeven, waarbij er wat werd verteld over de eigenschappen en kenmerken van bepaalde treinen of wagons. Ook
kon je al je vragen en opmerkingen hier kwijt.
Voor de rest richt het Spoorwegmuseum zich erg op de kinderen. Zo heb je leuke speelattracties, waaronder
een 'Stalen monsters', een mini-achtbaan in het donker met spannende effecten. Het gedeelte 'De grote
ontdekking' is wel erg speciaal. Je daalt met een zender en hoofdtelefoon op je hoofd met een lift af,
zogenaamd terug in de tijd. Allereerst gaan je terug naar het jaar 1800. Via een mijnschacht kom je in een
Engels mijndorp waar Nederlands eerste machinist John Middlemiss je verder rondleidt -- je hoort hem door
de hoofdtelefoon praten bij elk onderwerp waar je op dat moment langs loopt. Je loopt nu onder andere langs
de woning van George Stephenson, waar je een model van de wereldberoemde stoomlocomotief 'The Rocket' uit
1829 kunt bekijken. Daarna kom je in het huis van Michael Longdridge, de ontwerper van Nederlands eerste
stoomlocomotief, 'De Arend'. Via een kijkje in de werkplaats van Soeders kom je op een plein bij een station
in Amsterdam in het jaar 1839. Helaas was de replica van 'De Arend' weg voor onderhoud, maar normaal
gesproken zou je hem dus in het museum kunnen bewonderen. Van al deze leuke dingen heb ik een aantal foto's
gemaakt die je uiteraard allemaal in
het Fotoalbum kunt bekijken.
Verder heeft het Spoorwegmuseum een zogenaamde restauratie waar je lekker kunt eten, een winkel en een
bibliotheek. Ook buiten kon je goed worden vermaakt, vooral de kinderen, want zij kunnen een ritje maken met
een miniatuurversie van de Franse hogenelheidstrein 'Thalys' en ze kunnen spelen met bootjes en een soort van
hindernisbaan. Buiten staan ook een paar oudere treinen opgesteld, waaronder een diesellocomotief waarvan ik
een kleine miniatuurversie heb voor mijn modelspoorbaan.
Al met al was het een zeer geslaagde dag, waarbij ik me goed heb vermaakt. Een aanrader dus! Na het bezoek
aan het museum ben ik weer naar het Centraal station van Utrecht gelopen. Je komt hierbij door het centrum
van de stad en ik heb daar nog een paar foto's genomen van een aantal bekende en leuke sfeervolle plekjes
in deze mooie stad.
|
|
Vandaag zou het volgens de weerberichten niet al te denderend worden, want er was veel regen voorspeld. Om
toch het zekere voor het onzekere te nemen, bood een kijkje op de buienradar uitkomst. Ik was van plan om
dit weekend naar de Marinedagen in
Den Helder te gaan en gelukkig zag het er gunstig uit voor deze locatie. 's Ochtends dus vroeg uit bed (voor
zaterdag begrippen) en met de trein via Deventer, Amersfoort en Amsterdam helemaal naar Den Helder. Vanaf
het station daar werd het bezoekend publiek per bus naar het haventerrein gebracht. Dit was allemaal erg
goed geregeld en het weer was inderdaad best mooi.
Eenmaal aangekomen op het terrein heb ik eerst de grote opslaghallen cq. distributiecentrum van de Koninklijke
Marine bezocht. Hier kon je zien hoe alle onderdelen voor voer-, vaar- en vliegtuigen werden afgehandeld.
Veel zaken zijn nog zoals een groot distributiecentrum, maar ook diverse zaken zijn volautomatisch geregeld.
Tevens hadden diverse onderdelen van het leger hier standjes waar ze bijvoorbeeld raketten en dergelijk
tentoonstelden en daar uitleg over gaven.
Na mijn tas weer te hebben opgehaald (overal waar je naar binnen of aan boord ging moest je je rugtas
afgeven) ben ik verder het terrein opgelopen. Kinderen werden op allerlei manieren vermaakt in het nautische
activiteitencentrum. Je kon praten met duikers die zich onder water bevinden, je kon je laten ophijsen door
een helikopter, etc. Zelf ben ik doorgelopen naar een Brits amfibisch bevoorradingsschip waar je aan boord
mocht. Het was echt schitterend om hier rond te mogen kijken. Nu begon ook ongeveer de demonstraties van de
Koninklijke Marine en Landmacht. Helikopters voerden zogenaamde reddingsacties uit, het Korps Mariniers voer
met rubberbootjes door de haven en vormden allerlei interessante formaties. Ook de KNRM (Koninklijke
Nederlandse Redding Maatschappij) gaf een demonstratie door drenkelingen te redden en militairen uit een
helikopter aan boord te nemen. Dit alles was zeer indrukwekkend. Hopelijk komt deze sfeer ook een beetje
over in al de foto's die ik heb gemaakt (zie
het Fotoalbum).
Na een bezoek aan het Britse schip 'RFA Lyme Bay - L3007' heb ik ook het nieuwe Nederlandse schip 'Hr. Ms.
Johan de Witt - L801' bezocht. Dit is echt een schip waar je mond van openvalt. Zo is er bijvoorbeeld een
heuse operatiekamer aanwezig met meerdere hospitaalbedden. Daarnaast is er een tandartspraktijk, een ruimte
waar met röntgenfoto's kan maken, etc. Ook dit is een amfibisch schip waar LCU-units (Landing Craft Utility)
zo naar binnen kunnen varen. Daarnaast kunnen er veel voertuigen aan boord en er is ook plaats voor diverse
helikopters. Ook de Koninklijke Landmacht had nog een aantal zaken opgesteld. Zo kon je onder andere de
voertuigen en de wapens bekijken. Voor de actievelingen was er een stormbaan en kinderen werden in kleine
rupsvoertuigjes over een heuvelachtig parcours gereden. Dit was allemaal erg leuk om te zien. Ondertussen
was de tijd alweer doorgelopen tot circa 17:30, waarna ik besloot weer op huis aan te gaan, wat ook nog weer
een trip van circa vier uur zou zijn. Al met al was dit een zeer leuke dag die ik niet had willen missen.
Wellicht volgend jaar weer, want ik heb vandaag nog lang niet alles kunnen bekijken.
|
|
Na een nachtelijk avontuur naar luchthaven Schiphol ben ik rond een uur of 3 's nachts in bed gedoken om een
paar uurtjes te slapen. Ik moest er alweer vroeg uit, omdat ik een vervolgend sollicitatiegesprek (over de
arbeidsvoorwaarden) om 11 uur had bij Tauw, te Deventer. Na de tijd ben ik nog even de stad ingelopen om een
paar cadeaubonnen te verzilveren. Ook heb ik een rondje door de stad gelopen en van de mooie plekjes in
Deventer een paar foto's genomen. Zo kun je foto's van de wijk Bergkwartier en de rivier de IJssel in
het Fotoalbum bekijken.
|
|
Volgens de weerberichten voor vandaag zou een groot wolkendek vanuit het noordwesten over het land trekken.
Om hier zo min mogelijk mee van doen te hebben besloot ik om naar het uiterste zuidoosten te gaan. Naar
het Drielandenpunt in
Vaals, om precies te zijn. Het was een flinke trip met de trein en ik moest diverse malen overstappen.
Vanuit Heerlen was het nog een klein uurtje met de bus naar Vaals en vanaf daar met een klein busje naar
het Drielandenpunt. Het was hier gezellig druk met jonge gezinnetjes en enorm veel ouderen. De grenssteen
die Nederland van België én Duitsland scheidt was snel gevonden. Ik ben niet in het labyrint en de
uitkijktoren geweest, omdat ik een wandeling over de Vaalserberg wilde maken. Op een aantal plaatsen heb je
een heel mooi uitzicht en voor sommige stukken heb je een flinke conditie nodig, want wat was het steil! In
het Fotoalbum kun je een aantal
mooie foto's bekijken. Tevens heb ik vanaf hier een telefoontje gepleegd waarin ik heb bevestigd een baan
bij Tauw aan te nemen.
Na een lekker ijsje te hebben gegeten ben ik met een klein busje weer teruggegaan naar Vaals. Vanuit Vaals
heb ik de bus gepakt naar Maastricht. In Maastricht heb ik de stad weer bezichtigd en ben hier uit eten
geweest. De foto's van de mooie gebouwen en plaatsen in Maastricht kun je in
het Fotoalbum bekijken. De pizza bij
de Italiaanse pizzeria 'Napoli' (met echte Italiaanse bediening) smaakte goed. Toen ik de pizza op had was
het tijd geworden om weer naar huis te gaan. Ook de bewolking had nu het zuiden van het land bereikt en het
begon al een beetje te regenen. Na circa 4 uur kwam ik eindelijk weer thuis aan.
|
|
Zoals al eerder gezegd ben ik gedurende deze vakantie 2,5 weken alleen thuis gebleven. Dit betekende dus zelf
koken, afwassen, boodschappen doen, het huis schoonhouden, etc. Ondanks dat het weer niet altijd even lekker
was, waren er toch ook wel mooie dagen. In
het Fotoalbum kun je een paar leuke
foto's bekijken.
|
|
Vandaag zouden de vakantiegangers weer thuis komen, maar omdat het zulk mooi weer was, besloot ik om er toch
nog even lekker op uit te gaan. Bestemming voor vandaag: Den Haag en Scheveningen. Na aankomst in Den Haag
ben ik direct naar het attractiepark Madurodam geweest.
Dit is een park waar je circa 200 typisch Nederlandse dingen kunt zien, maar dan als schaalmodellen (1:25).
Alles is erg mooi en gedetailleerd nagebouwd en het is zeker een bezoekje waard. Elke avond is er nog een
lichtshow, maar dat zou voor mij helaas te laat worden. In
het Fotoalbum kun je een selectie van
mijn mooiste foto's bekijken. Na dit bezoekje aan Madurodam ben ik nog naar het strand van Scheveningen
geweest. Hier heb ik lekker uitgewaaid over de boulevard. Rond een uur of 16 was ik weer terug in Den Haag,
vanwaar ik met de trein weer terug naar huis ging.
|
|
|