Startpagina:: Foto's ::Vakantie 2007
~
Tijdens de zomervakantie van 2007 ben ik 2 weken naar Frankrijk geweest.

Zondag 15 juli 2007.
De vorige dag zijn we (ik, mijn ouders en zusje samen met mijn oom, tante en nichtje) erg vroeg van huis vertrokken naar een huisje in het Franse bergdorpje Vallandry, een onderdeel van het bekende skigebied 'Les Arcs'. Het was de eerste keer voor ons vieren dat we zoiets als dit besproken, dus het was maar afwachten waar we precies terecht zouden komen. Na een redelijk voorspoedige reis door Duitsland (af en toe Baustelle und Stau) kwamen we ergens rond 20:30 aan op het vakantiepark. Hier werden we al opgewacht door de Nederlandse beheerders. Na enige formaliteiten konden we naar ons huisje, wat eigenlijk een flink huis bleek te zijn. Het had min of meer drie verdiepingen, waarvan de middelste de begane grond was. Nadat we wat boodschappen en tassen met kleding naar het huisje hadden gebracht, werden de slaapkamers verdeeld. De ouders gingen naar de koele kamers beneden, waar wij de twee kamers boven mochten gebruiken. Ik had een kamer volledig voor mij alleen, met een gedeeld balkon, vanwaar je een prachtig uitzicht had over de hele vallei (we zaten namelijk op een hoogte van circa 1500 meter). De eerste twee foto's in het Fotoalbum geven dit prachtige uitzicht weer, maar om je nog beter te kunnen laten zien hoe het eruit zag vanaf het balkon, wil ik je deze Panoramafoto niet onthouden.
Omdat we een lange dag achter de rug hadden, zijn we op tijd het bed ingedoken. Daarnaast moesten we ook een beetje uitgeslapen zijn voor de volgende dag (vandaag), want we hadden een bezoek aan de Tour de France op het programma staan. Niet ver van Vallandry ligt het dorpje Bourg-Saint-Maurice, waar de wielrenners doorheen kwamen (na een flinke afdaling begonnen ze na het dorpje weer aan een stevige beklimming). Uit eerdere ervaring wisten we dat de mooiste plaats om de tour te bekijken bij een beklimming is, dus we waren al vroeg op stap om een mooi plekje te vinden voordat anderen ons voor zouden zijn. Het vinden van een mooi stekkie kostte nog wel het nodige zoeken, omdat schaduw op deze zonovergoten dag een vereiste was. Toen we eenmaal een goede plek hadden gevonden kon het wachten beginnen. We waren zo vroeg dat de wielrenners nog maar net aan de etappe van vandaag waren begonnen. Via sms had ik contact met een ex-klasgenoot van het HBO die voor de televisie aandachtig de rit volgde en ons zo op de hoogte kon houden.
Na enkele uurtjes te hebben gewacht, hoorden we wat herrie in de verte. Dit bleek de naderende reclamekaravaan te zijn, die altijd enige tijd voor de wielrenners uitrijdt. Ik heb hier helaas geen foto's van genomen, omdat ik drukker bezig was om reclamezooi te vangen dat afkomstig was van mooie meiden die op de meest prachtige wagens stonden te gooien. Qua opbouw op de auto's kwam je werkelijk de gekste dingen tegen, dus dit alles maakte het al een onvergetelijke dag. Toen de karavaan voorbij was (er kwamen steeds kleine groepjes met wagens langs, omdat ze al circa 150 kilometer gereden hadden en niet echt meer allemaal bij elkaar reden) kon het wachten op de eerste wielrenners beginnen...
Het duurde niet al te lang voordat een kopgroepje van zes man eraan kwam. Op kop reed de Deense wielrenner Michael Rasmussen van de Nederlandse Rabobank ploeg. Deze groep werd na een aantal minuten gevolgd door een iets groter groepje. Daarna volgden nog een grotere groep en uiteindelijk het grote peloton. Het was erg leuk dat ze zo verspreid reden, want dat is leuker dan dat je binnen een minuut iedereen hebt zien langskomen. Nu was er dus voldoende tijd om een paar leuke foto's en filmpjes te maken. De beste foto's heb ik uiteraard weer verzameld in het Fotoalbum en van een korte omschrijving voorzien. Toen bijna alle wielrenners gepasseerd waren, zijn we weer naar beneden gegaan waar we gewacht hebben totdat de Franse Gendarmerie de wegen weer vrijgaf, zodat we weer met de auto richting ons huisje in Vallandry konden gaan. 'Thuis' werd de buit van de reclamekaravaan bekeken en daar bleken wel een aantal grappige dingetjes tussen te zitten. Het was dus een geslaagde dag en een lekker begin van de vakantie!


Dinsdag 17 juli 2007.
Na een rustdag op maandag, zijn we vandaag weer op stap geweest. We zijn onder andere over de berg 'Cormet de Roselend' gereden, richting de bekende plaats Albertville. Afgelopen zondag kwamen de wielrenners van deze berg naar beneden om richting Bourg-Saint-Maurice te gaan. De berg is circa 1968 meter hoog en heeft mooie bergstroompjes met ijskoud water. In het Fotoalbum kun je daar een aantal mooie foto's van bekijken. Toen we nog wat verder reden (ik mocht hier zelf een stuk rijden over de smalle bergweggetjes, wat werkelijk prachtig is!), kwamen we bij een enorm groot meer tussen meerdere berghellingen. Uiteraard zijn we hier even gestopt om van het uitzicht te genieten en hebben we een paar mooie foto's genomen.


Woensdag 18 juli 2007.
Vandaag hebben we het plaatsje Bourg-Saint-Maurice bezocht om daar direct een paar kaartjes te kopen om die vervolgens op te sturen naar familie en vrienden. Het was erg warm vandaag, maar dat is uiteraard geen probleem. Zeker als de dorst gelest wordt met een lekker ijsje, wordt er niet geklaagd.
's Avonds was het nog lang licht en besloot ik om een eindje te gaan wandelen. Ik ben een paar kilometer bergafwaarts gelopen en heb onderweg een flink aantal mooie foto's genomen. In het Fotoalbum kun je de mooiste wederom bekijken, samen met een korte toelichting. Daarnaast heb ik ook een paar foto's van mijn slaapkamer toegevoegd, zodat je kunt zien waar ik de meeste nachten heb doorgebracht (dit is een subtiele hint om je de volgende sectie ook te laten lezen)...


Donderdag 19 juli 2007.
Gisteravond waren we zo aan het brainstormen waar we vandaag zoal naar toe zouden kunnen gaan. Eén van de ideeën was een bezoekje aan de Italiaanse stad Turijn. Eigenlijk was iedereen hier wel voor te vinden, ondanks dat we dan wel redelijk vroeg uit ons nest moesten. Het was namelijk wel een flink eind rijden en daarbij ging een groot gedeelte door de bergen waar je meestal niet bepaald kunt opschieten.
Zo geschiede het dus ook, vroeg uit de veren en op naar Italië! Het eerste deel van de rit naar Turijn was erg leuk, want we kwamen over een aantal bergen waar nog sneeuw lag. We zijn daar even uitgestapt om met de sneeuw te spelen (naar elkaar te gooien). Vanaf hier had je tevens prachtige vergezichten (zie ook de foto's in het Fotoalbum). De bergweggetjes waren hier erg steil en er was geen enkele vangrail of muurtje te bekennen. Het zou wel erg gevaarlijk zijn om hier 's nachts of ten tijde van slecht weer overheen te rijden! Onderweg werden we nog opgehouden door een zeer irritante buschauffeur die blijkbaar bang was om in de bergen te rijden, maar toen we het gevaarte eenmaal voorbij waren konden we gelukkig weer lekker opschieten. Zeker op de Italiaanse Autostrada konden we de vaart er lekker inhouden. Eenmaal aangekomen in Turijn was het weer feest. Overal crossten scootertjes rond en een stukje over de busbaan was uiteraard geen probleem. Dat was nu eenmaal de snelste en eenvoudigste manier om nog vooruit te komen in de hectische binnenstad van Turijn -- Amsterdam is er niks bij!
Na enig zoeken hadden we in de buurt van het Piazza Vittorio Veneto in een klein straatje twee plaatsen gevonden waar we de auto's konden parkeren. Vanaf hier zijn we te voet verder gegaan. Allereerst hebben we foto's genomen van een enorme poster die aan de voorgevel van huizen aan het Piazza Vittorio Veneto was gehangen. Het onderwerp mag misschien al wel duidelijk zijn: de nieuwe Fiat 500! Op dit zelfde plein zagen we direct al de eerste 'wilde' Fiat 500. In Nederland hadden we deze nieuwe rugzak nog niet in het echt gezien, maar hier scheen het niet zo moeilijk te zijn. We liepen verder richting het centrum en kwamen onder andere de Mole Antonelliana en het Palazzo Madama tegen. In het Fotoalbum kun je onder andere deze gebouwen bekijken. In de luxe winkelstraten van Turijn kwamen we allerlei asseccoires en onderdelen van de nieuwe Fiat tegen. Ook hadden de meeste winkels een sticker op hun etalageruit geplakt met 'Welcome 500' erop, namens de plaatselijke winkeliersvereniging. Op andere plaatsen in de stad bleken ook van die enorme 500 posters te hangen. Echt leuk zeg! Op het plein voor de Palazzo Madama hebben we nog met koele water van de fonteinen gespeeld.
Later besloten we om een bezoekje te brengen aan de Duomo di Torino, een 15e-eeuwse kerk, waarin de wereldberoemde lijkwade van Turijn ligt. Maar toen we daar aankwamen bleken de deuren nog een tijdje gesloten te zijn. We besloten daarom om eerst een lekker ijsje te kopen, want wat is nu lekkerder dan Italiaans ijs? We vonden een echte ambachtsman die ons voorzag van horentjes met een flinke hoeveelheid schepijs. Het was niet voor niets dat deze winkelier meerdere grote bekers en bokalen in zijn winkel had staan, het ijs was namelijk voortreffelijk! Toen we het ijsje lekker hadden opgesmikkeld waren ondertussen ook de deuren van de dom geopend, zodat we daar binnen konden kijken.
De meest belangrijke gebouwen hadden we nu wel zo ongeveer gezien, dus wij zijn in de brandende zon weer teruggelopen naar de auto's. Echter was een ding ons wel een beetje tegengevallen, want we hadden nog steeds maar één 500 gezien. M'n vader kwam toen op het idee om de oude Fiat fabriek in de wijk Lingotto te bezoeken. Het kostte een beetje zoeken, maar al gauw hadden we het gevonden en toen viel onze mond open van verbazing: 6 schattige autootjes, allemaal netjes op een rij! We gingen snel naar de 500's toe om ze van dichtbij te kunnen bekijken. Een echte primeur en nog wel in Italië! Niet veel later kregen we van een man die toezicht hield wat leuk promotiemateriaal, maar de topper van de dag moest eigenlijk nog komen... We mochten na enige tijd namelijk ook echt in één van de 500's zitten! Met die ervaring konden we wel de nodige personen jaloers maken, haha.
Nu even iets dat op zich niks met foto's te maken heeft, maar wel een erg leuke anekdote is. Het begon al een beetje laat te worden, dus om nog op tijd weer in Vallandry te komen, besloten we om Turijn weer achter ons te laten. Echter stuurde een ietwat ondoordachte actie dat plan een beetje in het water. De autosleutel in de auto opgesloten, tja daar sta je dan... Een Fiat-monteur erbij gehaald, maar ook die kreeg de goed beveiligde Alfa niet open. Toen zat er weinig anders op dan óf een ruitje in te tikken met alle gevolgen van dien, óf om de reservesleutel in het huisje in Vallandry op te halen. We besloten om voor het laatste te kiezen, dus al snel gingen we met vijf van ons weer richting Frankrijk. Omdat we de gedetailleerde kaarten in de Alfa hadden liggen, kostte het nogal wat moeite om de rondweg van Turijn terug te vinden. Na enig zoeken hadden we het dan toch gevonden en konden we eindelijk flink opschieten, dat moest ook wel, want m'n ouders moesten zich nog wel een aantal uurtjes in Turijn vermaken. De heenweg 's ochtends was circa 175 kilometer, waarvan een flink stuk door de bergen. Omdat het weer nu beduidend slechter was (regen en onweer) en omdat het donker begon te worden, hadden we al snel besloten om de Fréjustunnel te gebruiken. Zo konden we ondanks een fiks tolbedrag constant op de snelweg blijven rijden, zodat het ook makkelijker was om in Vallandry te komen. Eén opmerkelijk puntje wel, dit was een flinke omweg: circe 260 kilometer in plaats van 175. Het was in ieder geval wel een stuk veiliger dan een tocht in het donker met slecht weer door de bergen.
Eenmaal in Vallandry aangekomen hebben we de reservesleutel gepakt, snel even iets gegeten en de dames in het huisje achtergelaten, om daarna direct weer terug te keren naar Turijn. Onderweg hadden we bij de Fréjustunnel een retourkaartje gekocht, omdat we nog een keer weer terug zouden moeten! Na een uur of drie (er waren ondertussen al zo'n 6 à 7 uur verstreken sinds we uit Turijn vertrokken waren) waren we weer in Turijn. We hadden echter een probleem, want in deze wereldstad is het niet eenvoudig om zonder gedetailleerde kaarten een paar personen te vinden. Ik wist wel ongeveer waar we moesten zijn, maar eerst waren we al enigszins verkeerd gereden op de Tangenziale (rondweg). Ook de specifieke straat (Via Nizza) die we zochten kwamen we maar niet tegen. Op het laatst leken de bordjes met Lingotto je door de hele stad te leiden, om gek van te worden! We besloten om wat mensen aan te schieten om zodoende naar Lingotto te komen, maar ook die bleken van niks te weten. Ondertussen begon het allemaal een beetje te draaien en wist ik het ook niet goed meer. Het was al diep in de nacht en we hadden ondertussen al heel wat prostituees langs de straten zien staan. Wellicht bracht dat een helder moment in mij naar boven: in de bushokjes hing namelijk een stadsplattegrond die ons eenvoudig de weg zou moeten kunnen wijzen. Dit bleek makkelijker gezegd dan gedaan, want door alle éénrichtingsstraten was het nog steeds niet eenvoudig om op de plaats van bestemming te komen. Na circa een uur te hebben rondgereden in de binnenstad kwamen we dan toch weer bekend terrein tegen. Bij de Alfa aangekomen klikte het portier weer vriendelijk open en konden we na een flinke slok water wéér op weg naar Vallandry. Nu konden we met behulp van goede kaarten (en enige ervaring) de weg weer snel terugvinden. We gingen wederom door de Fréjustunnel en rond een uur of 7 à 8 kwamen we weer aan bij ons huisje. Het was hoog tijd om eindelijk het bed in te duiken na dit speciale nachtelijke avontuur. We waren weer een flink aantal ervaringen rijker en één iemand had zijn lesje wel geleerd, haha. Het is toch wat met die enthousiaste Italiaanse autogekte in de familie...
Na de vakantie heb ik nog een paar Fiat 500 gerelateerde foto's naar diverse autobladen en websites gestuurd. Tot mijn grote verrassing zijn een paar van deze foto's ook in enkele bladen verschenen. Bekijk eens het stukje in de Autovisie, de Autokampioen of mijn foto op de voorpagina van de website Italiaspeed.com. Ook op andere pagina's op deze website hebben ze mijn foto's gebruikt (zie hier, hier, hier, hier en hier). Leuk hè?!


Woensdag 25 juli 2007.
Na een paar rustdagen en wat minder goede weersomstandigheden, was het vandaag weer tijd om wat leuks te gaan doen. We zouden namelijk de Mont Blanc gaan 'beklimmen'! Al op tijd vertrokken we naar de bekende wintersportplaats Chamonix (gelegen op een hoogte van 1039 meter). We kochten kaartjes voor degene die graag mee naar boven wilden, waaronder ik zelf. Uiteindelijk zouden we naar een hoogte gaan van 3842 meter, waar het een paar graden vroor. Dus ondanks de hoge temperaturen in het dal (circa 25 graden), trokken we een lange broek, een trui en een jas aan. Uiteraard heb ik mijn digitale camera niet vergeten, zodoende dat ik jullie weer een selectie van de mooiste in het Fotoalbum kan laten zien. Allereerst gingen we naar een tussenstation op een hoogte van 2317 meter, vanwaar we overstapten in een andere kabelbaan, om zo naar het centrale punt op een hoogte van 3777 meter te komen. De enorme cabines van de kabelbaan gingen met hoge snelheid naar boven en beneden, waardoor er zich een behoorlijke druk op je oren ontwikkelde. Blijven slikken en diep in- en uitademen was hier dus wel nodig. Het uitzicht dat we op deze hoogte hadden was al adembenemend, maar we zouden met een lift nog 65 meter hoger gaan (ook dat kostte weer een paar Euro, maar nu je er toch bent moet je die kans grijpen, nietwaar?). Daar, het hoogste punt van Europa dat publiekelijk toegankelijk is, eenmaal aangekomen hadden we een perfect zicht en konden we immens ver kijken. We waren hoog boven de wolken, die gelukkig niet rond de top van deze berg hingen. De echte Mont Blanc is nog een kilometer hoger (4809 meter) en die top was voor ons onbereikbaar, maar we bevinden ons nu op één van de omringende bergen die onderdeel uitmaken van de Mont Blanc bergketen. De berg waar wij naar boven zijn gegaan heet Aiguille du Midi.
Ondertussen hadden we al een grote gletsjer en diverse bergbeklimmers gezien. Na een flinke tijd genoten te hebben van de prachtige uitzichten en het heldere zonnige weer, zijn we weer 65 afgezakt tot op het centrale punt. Hier was een compleet restaurant gevestigd en andere kleine winkeltjes. Je kon bij deze winkeltjes komen door gebruik te maken van de aanwezige trappen. Dit was best een inspannende opgave, vanwege de ijle lucht. Het was dus al met al ook bijna letterlijk een adembenemende ervaring. Ook kon je op dit centrale punt informatieborden vinden over hoe men in het verleden dit alles had aangelegd -- echt een staaltje vakmanschap en flinke waaghalzerij! We kwamen nog een mooie ijsgrot tegen en een stuk ijs dat kraakhelder was. Eerdere bezoekers hadden hier hun handen op gelegd, zodat er een diep gat in de vorm van een hand gevormd was. Uiteraard moesten wij onze handen hier ook even in houden. Naast de foto's met leuke beschrijvingen in het Fotoalbum wil ik je ook een paar schitterende panoramafoto's niet onthouden. Bekijk dus ook eens deze Panoramafoto en deze Panoramafoto. Hopelijk vinden jullie de foto's allemaal erg mooi...
Het werd weer tijd om naar beneden te gaan, waarna we ook weer richting Vallandry gingen. De volgende dagen deden we het rustig aan, zodat we lekker uitgerust weer richting Nederland konden gaan. Gedurende de laatste dagen in de Franse Alpen heb ik weer een paar boeken van Harry Potter gelezen en nog enorm van de zon genoten.
De terugreis naar huis verliep weer voorspoedig en eenmaal thuis had ik nog een paar weken vakantie om me alvast voor te bereiden op mijn nieuwe studie aan de Universiteit Twente, ahum... Het was in ieder geval een vakantie om nooit meer te vergeten en ook voor de eerste keer op vakantie zonder tent, vouwwagen of caravan is me niet tegengevallen. Tot volgend jaar!