Een fantastische Italiaanse dag op Circuit Park Zandvoort.
|
Elk jaar vind op Circuit Park Zandvoort het
evenement Italia a Zandvoort plaats. Al enkele weken geleden had ik vrijkaarten geregeld, inclusief de
mogelijkheid om tijdens de Abarth-sessie met mijn eigen auto op het circuit te rijden. Dat was natuurlijk geen
moeilijke beslissing, het lijkt me fantastisch om eens op een echt (ex-Formule 1) circuit te rijden. Daarnaast
is er de rest van de dag genoeg leuks te beleven, natuurlijk alles met een Italiaans karakter!
Op deze zondagochtend ben ik samen met m'n vader op tijd vertrokken. Rond een uur of 9 kwamen we aan bij het
circuit. Na verschillende controles van de kaartjes parkeerde ik mijn Abarth Grande Punto naast de anderen in
de pitstraat. Er stond reeds een lekker ontbijt voor ons klaar, terwijl ik me inschreef (ondertekenen eigen
risico) voor de Abarth-sessie van 10:10 tot 10:40 uur. Na enige tijd wachten ging de lamp aan het eind van de
pitstraat op groen. Go!
We reden achter elkaar de baan op en het tempo kwam na zo'n 2 rondes steeds hoger te liggen. In de eerste
ronden was het vooral van belang om de baan te leren kennen en de banden en remmen een beetje op te warmen.
Het is fantastisch om met een vaartje van 170 km/h op de Tarzanbocht af te rijden. Dan vol in de remmen en de
bocht door. De bocht ligt echt heel schuin! Vervolgens in het opschakelen en via de Gerlachbocht kom je in de
Hugenholtzbocht. In deze bocht is het moeilijk om te wachten om op het gas te gaan. Vanuit de Hugenholtzbocht
accelereer je bergop (Hunserug). Met ruim 120 km/h op de teller duik je de volledig blinde Rob Slotemakerbocht
in. Een listige bocht, want zit je hier iets te veel naast de ideale lijn, dan is de kans groot dat je avontuur
in de vangrail eindigt. Vervolgens duik je het snelle Scheivlak in. Het is moeilijk om hier te bepalen hoe hard
je erdoor kunt. Daarna volgen twee knijpende bochten, de Mastersbocht en de Wilgenhaegebocht. Door de brede
exit van beide bochten kun je hier verschillende lijnen rijden, dus het is even zoeken naar de lijn waar je met
de hoogste snelheid de bocht uit kunt. Na deze bochten volgt de langzame Kinzobocht, waarbij de exit-snelheid
van groot belang is voor het tweede rechte stuk. De snelheid loopt weer flink op, waarna je keihard moet
afremmen voor de Audi S bochtencombinatie (eerste bocht opofferen voor een goede exit). Vanuit de langzaamste
bocht op het circuit accelereer je naar de Kumhobocht, een snelle knijpende bocht voor snelle doordraaier, de
Arie Luyendijkbocht. In deze laatstegenoemde bocht zit nog een listig puntje waar je even moet liften. Op
volle snelheid is de bocht praktisch niet haalbaar! Vervolgens gaan we over start-finish en loopt de snelheid
steeds verder op.
Tijdens het halfuurtje racen op Zandvoort had ik een Garmin eTrex GPS bij me om mijn posities te loggen. Deze
data heb ik uitgelezen en verder geanalyseerd. Uiteindelijk was mijn snelste rondetijd 2:36. In
dit Overzicht kun je
precies zien hoe hard ik overal heb gereden. De plot is samengesteld uit 9 snelle ronden. De snelheid lag
overal boven 50 km/h. De topsnelheid bedroeg 168 km/h volgens de GPS (de telemetrie van mijn auto registreerde
164 km/h, op de kilometerteller zat ik iets boven de 170 km/h). De gemiddelde snelheid van mijn snelste ronde
ligt op 100 km/h. Uiteindelijk heb ik 11 ronden gereden (1 outlap, 9 snelle ronden en 1 inlap). Al met al heb
ik circa 47 kilometer afgelegd. In een half uur heb ik ongeveer een halve tank benzine verstookt op het circuit.
Dit is een gemiddeld verbruik van ongeveer 1:2!
Na de Abarth elders op de circuit geparkeerd te hebben heb ik de rest van de familie opgezocht. Er waren nog
allerlei andere onderdelen gedurende de rest van de dag. Naast vrij rijden voor klassieke en moderne Italiaanse
auto's waren er ook demonstraties van de vrachtwagens van De Rooy, de Maserati MC12, oude Abarths, een oude
Ferrari Formule 1-auto uit de jaren 50 en een Ferrari-sessie voor leden van de Ferrari club. Het weer vandaag
was perfect, lekker zonnig en warm! Op het binnenterrein vond je vele leuke stands waar je allerlei dingen kon
kopen. Een aantal pitboxen waren gevuld met prachtige Abarths, Fiats, Alfa Romeo's en Lancia's. Op het podium
vonden nog een aantal optredens plaats met X-Factor finalisten. Daarnaast is het natuurlijk ook leuk om op het
terrein langs de Italiaanse auto's van de bezoekers te lopen.
In het Fotoalbum kun je een selectie van
alle foto's van deze dag bekijken. Een vijftal foto's is gemaakt door de professionele fotograaf Serge Duursma
van RacePhoto.nl.
|
|
|
|