Verhaal:
|
Dit album gaat om het stimuleren van je eigen fantasie en niet om het simuleren van de werkelijkheid.
De titel 'Actual fantasy' is eigenlijk het omgekeerde van het welbekende 'virtual reality'.
Er zit, in tegenstelling tot een aantal andere albums van Ayreon, geen verhaallijn in dit album, maar
de nummers hebben wel een eigen verhaal. Deze verhaaltjes kun je hieronder per nummer bekijken.
|
|
Actual fantasy.
Dit is de intro van de CD en begint een beetje als een sprookje, heel mooi en met een klassiek orkest.
Het nodigt je hier uit om rustig achterover te gaan zitten, te relaxen en om je verbeeldingsvermogen
aan te spreken.
|
|
Abbey of synn.
Het woordje 'synn' is een oude spelling van het Engelse woord 'sin'. Het refereert naar de belangrijke
rol van de synthesizer op dit album van Ayreon. Het nummer zelf is geïnspireerd door de film 'Name of
the rose' met Sean Connery. Het gaat over een klooster waar lachen strikt verboden is. Een voor een
sterven er monniken op mysterieuze wijze in het klooster, maar ze hebben allemaal een zwartgekleurde
vinger en tong. Het blijkt dat de monniken een boek vol komische verhalen van Aristoteles hebben
gelezen, maar dat de bladzijden vergiftigd zijn; iedereen die aan zijn vinger likt om de pagina om te
slaan zal sterven...
|
|
The stranger from within.
Dit verhaal is gebaseerd op de Australische film 'Harlequin' (in de Verenigde Staten beter bekend als
'Dark forces'). In Arjens versie van deze film, proberen doktoren een meisje te helpen dat in coma
ligt. Maar de doktoren hebben al zo goed als zeker geconstateerd dat het een terminale zaak is. Het
meisje begint in haarzelf te fantaseren over een vreemdeling. Hij zou gevaarlijk en angstaanjagend
kunnen zijn, maar ook onschul- dig en ongevaarlijk, of zelfs een magiër. De vreemdeling gaat in
haar innerlijk het gevecht aan met de ziekte en neemt het op zich. Dan gaan de doktoren achter de
vreemdeling aan en doden hem (en dus de ziekte). Het meisje wordt uiteindelijk wakker uit haar coma
en de doktoren zien de katachtige ogen van de vreemdeling. Deze ogen symboliseren de kracht van de
verbeelding en fantasie, waardoor het meisje haar ziekte heeft overwonnen.
|
|
Computer eyes.
Ook dit nummer is een verhaal dat door Arjen zelf geschreven is. Wellicht is hij hierbij geïnspireerd
door de film 'Tron'. Het gaat over iemand die tijdenlang spelletjes speelt op de computer. Op een
gegeven ogenblik is de persoon niet meer in staat om te zeggen of hij een spelletje aan het spelen
is of samengesmolten is in het spel. Hij voelt geen emoties meer en is geworden als een hologram,
onmogelijk om uitweg te vinden.
'Computer eyes' is zeker geen aanval op computers, omdat dit album anders niet mogelijk was zonder de
vele toepassingen van de computer. Maar uiteindelijk hangt het af hoe je gebruik maakt van computers
en de 'virtual reality'...
|
|
Beyond the last horizon.
Dit verhaal kwam bij Arjen op tijdens de laatste dagen van zijn vaders leven. Het verhaal speelt zich
af in de Middel- eeuwen tijdens de kruistochten. Een van de kruisvaarders is in een hinderlaag gelokt
waarbij hij om het leven komt. Daarna volgt het bekende verhaal: de kruisvaarder ziet een licht en hij
rijdt er naartoe over een weg die verdwijnt aan de horizon. Daarachter is de 'laatste horizon': de
dood. In veel verhalen wordt een mooi licht of een hemel geschetst, maar waar hij is, is niets anders
dan duisternis. Er is namelijk helemaal niks achter de laatste horizon; de man zal verdwijnen...
|
|
Farside of the world.
Het nummer 'Farside of the world' is gebaseerd op een duistere Australische film met als titel 'The
navigator'. Het gaat over een jongetje dat in een middeleeuws Engels dorpje woont, waar bijna elke
inwoner omkomt door de verschrik- kelijke pest. Het jongetje overlijdt ook en heeft een visoen: om
het hele dorp weer beter te maken, zal hij een gat recht door de aarde moeten graven. Eenmaal aan de
andere kant aangekomen zou hij een kruis moeten plaatsen op de top van een zilveren toren. In het
jaar 1988 verschijnen ze in een metropool in Nieuw-Zeeland.
|
|
Back on planet earth.
Arjen heeft dit verhaal zelf geschreven, maar is hierbij waarschijnlijk beïnvloedt door '2112' van
Rush. Het gaat over een jongen die in een ruimtestation leeft. De mensen daar hebben de alle vormen
van emoties verlaten, weggedaan. De jongen luistert de oudere mensen af, terwijl ze praten over de
dagen toen ze nog op aarde leefden. Op zijn computer vindt de jongen plaatjes van de prachtigste
dingen, zoals bloemen en bergen. Waar hij ook achter komt, is dat de aarde verwoest is door oorlogen
en rampen in de leefomgeving op aarde. De mensen zouden zelfs bijna verplicht zijn om te leven in de
ruimte om te kunnen overleven. De jongen realiseert zich na het zien van lachende mensen met emoties
dat hij liever op aarde zou sterven dan zou leven in een kil ruimtestation.
|
|
Forevermore.
Dit nummer is gebaseerd op de film 'The neverending story'. Een jongen steelt een boek uit een winkel.
Daarna komt de jongen te laat op school, waarna hij maar wegglipt naar een zolderkamertje waar hij
onder de dekens kruipt om het boek te lezen. De denkbeeldige wereld van 'Fantasia' valt uit elkaar;
het wordt namelijk opgegeten door de Niemand. Dit symboliseert het feit dat niemand meer aan het
dromen en fantaseren is. De held in het verhaal moet voor de ziekte van de vorstin zorgen om zodoende
'Fantasia' te redden. De jongen wordt steeds meer een deel van het aangrijpende verhaal en daarbij zal
hij de vorstin een naam moeten geven.
|
|
The dawn of man.
Het laatste nummer van het album is een erg experimenteel nummer met een stemvervormer en diverse
krassen erop. De gedachte achter dit nummer is gebaseerd op de films '2001' en '2010' van Stanley
Kubrick en Arthur Clarke, maar dan wel aangevuld met Arjens eigen fantasie en interpretatie. De
luisteraar van dit nummer (maar ook de rest van dit album) zou hetzelfde moeten doen; de zangteksten
zijn niet op één manier uit te leggen. De beide films laten ook veel onbeant- woorde vragen over aan
de kijker. Gebruik daarom je eigen fantasie en verbeeldingskracht!
|
Artiesten:
|
Arjen Lucassen (Gitaar, alle andere instrumenten en zang
op 9)
Cleem Determeijer (Synthesizersolo op 3 en 4)
David Bauchwitz (Jongetje op 1)
Edward Reekers (Zang)
Floortje Schilt (Viool)
Kiki Holleman (Baby op 8 en 9)
Okkie Huysdens (Zang)
René Merkelbach (Hammond en synthesizersolo op 2)
Robert Soeterboek (Zang)
|
Illustraties:
|
Koen Fu en Arjen Lucassen (Voorkant en boekje)
De nummers in het menu hiernaast komen van het album uit 1998. De eerste uitgave van het album in
1996 (oplage van 10.000 exemplaren) heeft in plaats van de nummers 'The dawn of man' en 'The stranger
from within (single version)' een geanimeerde videoclip van 'The stranger from within' en een kortere
versie van 'Forevermore'.
|